Flyekspert: Dette blir det neste du må betale ekstra for

Ikke enkelt alltid å finne plass til håndbagasjen sin på fly. Det kan det bli en løsning på. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Har du opplevd å komme inn i flyet og finne at alle bagasjehyllene allerede er stappfulle? Dette  mener flyekspert at flyselskapene kan komme til å komme med en løsning på om ikke lenge.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair er overbevist om at et tilbud om å betale ekstra for å være garantert plass for håndbagasjen blir det neste flyselskapene ser mulighet til tjene ekstra på. Akkurat slik de tar ekstra for å forhåndsbestille et bestemt sete.

– Jeg tror også dette vil bli en mulighet som publikum vil være villig til å bruke penger på, sier han til flysmart24.no.

I sommer har det vært mye bråk rundt håndbagasje i fly. Spesielt har Norwegian kommet i fokus. Særlig  på grunn av den kampanjen selskapet har drevet mot folk som møter opp med for stor eller for tung håndbagasje.

Resultatet har vært at mange har fått seg en kostbar smekk. Det har resultert i mange rasende reaksjoner fra de som har blitt avkrevd mellom 550 og 750 kroner ekstra.

Men mange har også applaudert Norwegian og mener at det er for liten kontroll med hva folk sleper med seg inn i flyene. De har klaget over at det ikke er bagasjehylle-plass for de som kommer sent om bord.

Det problemet mener Elnæs kan komme til å bli løst ved at det rett og slett blir mulig å kjøpe seg plass i bagasjehyllen:

– Ja, jeg tror det vil komme nye produkter og tjenester som at man kan reservere plass til sin egen kabinbagasje over sitt eget sete. Ofte legger passasjerer sin bagasje bare der hvor det er ledig plass. Jeg er sikker på at flyselskapene kommer med løsninger. Dette blir noe man må betale for, sier Elnæs og legger til:

– Et slikt tillegg vil det jo være frivillig å betale for, mener han.

Han sier at mengden håndbagasje har blitt et økende problem ved at mange tar for mye med seg om bord.

– Det gjelder spesielt for flyselskap som har liten eller ingen kontroll på dette ved gate. Ryanair og WizzAir har lenge håndhevet strenge regler. De tar høye gebyr for dette. Det har resultert i at passasjerene ikke lenger tar sjansen på å ha med for mye håndbagasje med seg, sier han.

Han mener at kampanjen hos Norwegian denne sommeren tyder på at selskapet har begynt å ta grep for å få kontroll på dette.

– For mye håndbagasje forsinker påstigning og avstigning. I en Boeing 737 eller Airbus A320 er det normalt plass til 90-95 kabinkofferter. Flyene tar 180-190 passasjerer. Da sier det seg selv at ikke alle kan ha med en   kabinkoffert, sier Elnæs.

Elnæs tror at selskapet vil kopiere Ryanair og WizzAir og kreve betaling for å ta med alt over en liten veske inn i kabinen. Den må kunne plasseres på gulvet foran setet. Å ta med trillekoffert vil man da måtte betale for.

Flysmart24.no har spurt både Ryanair og Norwegian om det fins planer om å innføre en mulighet for å reservere plass i bagasjehyllen. Ryanair ønsker ikke å kommentere dette.

Det gjør derimot Norwegian. Men talsmann for selskapet, Andreas Hjørnholm, vil imidlertid ikke si noe om betalingsforslaget spesielt:

– For mye håndbagasje er et stigende problem. Derfor vurderer vi løpende mulighetene for å unngå problemer med det,  sier han.

Ifølge Hjørnholm informerer selskapet flere steder om sine regler:

– Det skjer på hjemmesiden, i forbindelse med bookingen, i app’en, når man sjekker inn og på flyplassen om håndbagasjeregler. Det håper vi skal være nok til å løse noen av de problemene som er med håndbagasje. Skulle det vise seg at det er behov for ytterligere tiltak, så vil vi vurdere det når det dukker opp, sier Hjørnholm.

Lik flysmart24.no på Facebook