De fleste flyene er hvitmalte – det er ikke tilfeldig

Ingen tvil hva som er den dominerende fargen på flyene. Her fra Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kikk på fargene på flyene neste gang du er på flyplassen. Da vi du se at de fleste flykroppene er malt hvite, eller har hvitt som dominerende farge. Det er det helt spesielle grunner til.

Alle de store nordiske flyselskapene har valgt å følge det som er normen i luftfarten, og som skyldes både økonomi og estetikk:

Både Norwegian, SAS, Widerøe, Finnair og Icelandair har alle hvit farge over de meste av flykroppen på sine fly.

Et par av de større nasjonale europeiske selskapene som har valgt en annen dominant farge er nederlandske KLM som har en blå farge på kroppen og irske Aer Lingus som er malt grønn. Begge har imidlertid hvit buk.

Det samme med de store utenlandske. Et ferskt eksempel på at flyselskap også går over fra annen farge til hvitt, er  American Airlines.

Flyene til dette verdens største flyselskap var lenge en glinsende sølvfarge. Det gjorde at publikum staks kunne identifisere et fly fra selskapet. I dag har selskapet en annen farge. Ja, hvit.

Da Lufthansa malte om flyene sine for ikke så lenge siden, beholdt de den hvite fargen mot den blå selskapslogoen.

Ingen vil bli overrasket over at det fins en tydelig økonomisk genvist i det å velge hvitt:

– Hvit er lettere enn annen farge, det betyr at flyet også blir lettere og at det krever mindre drivstoff. Dessuten er hvitt billigere enn annen farge. Jo flere fargetillegg man må blande inn for å få frem andre farger,  jo tyngre blir malingen, forteller Jill Farkas som er flyingeniør hos American Airlines til den briske avisen Daily Mail.

En mer alvorlig side ved fargevalget er at hvitt gjør det enklere å oppdage feil ved flykroppen. Det forklarer flyingeniøren slik:

– Hvit bakgrunn gjør det enklere å for eksempel oppdage sprekker eller rifter i lakken. Dermed kan vi oppdage slike ting tidlig. Vi foretar jevnlige inspeksjoner av lakken på flyene, sier Farkas.

Et annet vedlikeholds-forhold er ifølge Farkas at det er lette å oppdage lekkasjer på hvit bakgrunn. Ikke minst gjelder dette oljelekkasjer som kan føre til en akutt kritisk feil under flyvning.

For flyselskapene blir dessuten hvitfargen valgt fordi den reflekterer sollys og gjør at flyene ikke blir oppvarmet.

Så, endelig, er det en estetisk side ved saken som heller neppe overrasker noen: Flyene blir penere.

Med hvit flykropp er det enklere å fremheve flyselskapets logo og få den til «å skinne mer.»

Det er, forståelig nok, enklere å få en logo til å synes godt når dekkfargen er nøytral. Dette var blant forholdene som var avgjørende da American Airlines gikk fra sølv til hvitt.

– Selskapsnavnet på flyene ser mye renere ut med hvit farge, sier Farkas.

Lik flysmart24.no på Facebook