Ryanair-pilotene skal streike i fem dager

Ryanair blir rammet av spansk pilotstreik. I tillegg streiker også de spanske kabinansatte. Foto: Ryanair

Skal du reise med Ryanair i september, bør du sjekke billetten. For nå er det klart at svært mange av selskapets fly vil stå på bakken i flere dager.

Det er selskapets spanske piloter som nå har bestemt seg for å gå i konflikt. Årsaken er at Ryanair har varslet at de skal legge ned mange av sine baser i Spania.

Dagene det blir pilotstreik er: 19., 20., 22., 27. og 29. september.

Siden dette dreier seg om fly til og fra Spania, er det meget stor sannsynlighet for at den forestående konflikten også vil ramme norske passasjerer. Ryanair har spanske ruter både til Sandefjord Lufthavn Torp og Haugesund lufthavn.

Antallet streikedager kan imidlertid fort bli langt flere.

I tillegg til at pilotene har varslet streik, har også de kabinansatte varslet at de legger ned arbeidet av samme grunn som flygerne.

Dette streikevarslet omfatter hele 10 dager:

Datoene er fra den 1. og 2. september og omfatter også datoene 6., 8., 13., 15., 20., 22., 27. og 28. september.

Det Dublin-baserte lavprisselskapet har bestemt at det fra januar 2020 skal legge ned enkelte av sine baser. Det har utløst protester som kan komme til å omfatte alle basene i landet.

Basereduksjonen rammer spesielt hardt på Kanariøyene. Her er det bestemt at selskapet ikke lenger skal ha faste baser på tre av de populære ferieøyene.

Det betyr at det ikke lenger vil være fast mannskap og fly stasjonert på flyplassene i Las Palmas, Tenerife Sør, Lanzarote eller i Girona nord for Barcelona.

Dette er store og viktige flyplasser for Ryanair, og mange hundre ansatte vil komme til å miste jobbene sine.

I tillegg til Spania har også de engelske pilotene varslet streik i dagene 2., 3. og 4. september, men her er det ventet at 75 prosent av flyene likevel vil gå som normalt. Mange piloter har sagt at de ikke vil streike.

Ryanair har lagt skylden for basenedleggelsene i Spania på problemene med Boeing 737 Max-flyene.

Selskapet har bestilt 30 av disse, som nå ikke bli levert som en følge av at flytypen er satt på bakken verden over.

Det skjedde i mars etter to havarier som man mener hadde samme årsak, en feil med flyenes styringssystemer.

Flytypen er utstyrt med et MCAS-system som skal hindre flyene å steile.

Når flyets snute går for høyt og flyet risikerer å steile, skal MCAS-systemet motvirke dette og sikre at normal balanse gjenopprettes.

Mistanken har vært at dette systemet overreagerte og overkompenserte på de to flyene. Dermed unngikk man ikke bare å steile, men også tvang flyet nedover slik at de til slutt krasjet.

Rundt 350 mennesker mistet livet i de to ulykkene med flytypen i Indonesia og Etiopia, og det er svært lite sannsynlig at Max-flyene får godkjenning med det første.

De er sannsynligvis ikke i luften før etter nyttår. Norwegian har 18 av denne flytypen.

Lik flysmart24.no på Facebook