Disse flyselskapene får topp-karakter av de reisende

Et av selskapene som får 5 stjerner av reisende, er Turkish Airlines. Dette er fra selskapets business klasse. Foto: Turkish Airlines

Det er knallhard kamp om flypassasjerene, og for mange reisende har det stor betydning for valg av selskap hva andre mener om de ulike aktørene.

Nå foreligger 2020-kåringen av de aller ypperste flyselskapene verden rundt. Nedenfor vil du se hvordan SAS og Norwegian plasserer seg i markedet.

De reisende står bak utvelgelsen. De har stemt på de selskapene de har reist med, og resultatet er så bearbeidet og publisert av analyseselskapet APEX – The Airline Passenger Experience Association.

Her ser vi at i alt 35 ulike selskaper har blitt funnet gode nok til å kunne betraktet som et 5-stjerners selskap, en best i klassen-rangering lik den hotellene har. Da er ulike sider ved produktene deres vurdert.

Mer enn 1,4 millioner enkeltreiser ligger bak årets kåring, og har omfattet 600 ulike flyselskaper.

Passasjerer har rangert alle klasser på flyselskapene generelt, samt på fire underkategorier som er komfort, service om bord, mat og drikke, samt underholdning og wifi om bord.

SAS rekker ikke opp i den mest eksklusive klassen. Selskapet får tildelt 4 stjerner i klassen for globale selskaper.

5 stjerner får derimot SAS’ alliansepartner Turkish Airlines, med to daglige avganger til Istanbul fra Oslo. Turkish Airlines ble tildelt fem stjerner for tredje året på rad.

Av andre 5-stjerners med Oslo på rutekartet finner vi bl.a. Emirates, Lufthansa, KLM og Qatar Airways, som alle har det til felles at de har norske ruter.

Norwegian har plassert seg som et 4-stjerners selskap i klassen for lavprisoperatører. I den klassen kommer man ikke høyere, der er 4 stjerner toppen.

– Vi setter veldig stor pris på å bli rangert som et firestjerners flyselskap av passasjerene som har reist med oss. Jeg vil takke alle våre 11 000 medarbeidere over hele verden som hver dag gjør sitt ytterste for at våre kunder skal få en så god reiseopplevelse som mulig, sier chief customer and digital officer i Norwegian, Kurt Simonsen, i en presseuttalelse.

Disse selskapene, med globalt rutenett, blir betraktet som 5-stjerners og står oppført i alfabetisk rekkefølge:

  • Aeroflot, Russland
  • Aeroméxico, Mexico
  • Air New Zealand, New Zealand
  • American Airlines, USA
  • All Nippon Airways, Japan
  • Asiana Airlines, Sør-Korea
  • Cathay Pacific, Hongkong
  • China Airlines, Taiwan
  • Delta Air Lines, USA
  • Emirates, Dubai
  • EVA Air, Taiwan
  • Japan Airlines, Japan
  • KLM Royal Dutch Airlines, Nederland
  • Korean Air, Sør-Korea
  • Lufthansa, Tyskland
  • Qantas, Australia
  • Qatar Airways, Qatar
  • Singapore Airlines, Singapore
  • SWISS Air Lines, Sveits
  • Turkish Airlines, Tyrkia
  • Virgin Atlantic, England
  • LES OGSÅ: Spektakulær entré for verdens største passasjerfly

Lik flysmart24.no på Facebook