Piloten fikk angstanfall – forlot cockpit like før landing

Styrmannen på EasyJet-flyet burde ha sykmeldt seg i stedet for å fly, konkluderer den britiske ulykkeskommisjonen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da flyet nærmet seg flyplassen i Glasgow ble den ene flygeren plutselig rammet av et kraftig angstanfall. Han måtte forlate cockpit og ble tatt hånd om av kabinbesetningen. Landingen foregikk med kapteinen alene i cockpit.

Det viste seg at det lå en skrekk-opplevelse bak denne episoden. Det forteller en fersk rapport som nå har blitt kjent og som er omtalt i flere britiske medier.

Avviket har blitt etterforsket av den britiske flyhavarikommisjonen, Air Accident Investigations Branch (AAIB). Den konkluderer med at piloten burde ha sykmeldt seg denne aktuelle dagen.

Episoden inntraff på et fly fra lavprisselskapet EasyJet mellom London Stansted og Skottlands største by, Glasgow. Flyvningen fant sted 30. september i fjor, og det var 148 passasjerer i Airbus A319-flyet.

De to som satt i cockpit hadde fløyet sammen også dagen før. Det var på denne turen til Mallorca at opptakten til pilotens problemer kom:

Da styrmannen skulle lande i Palma kom det ut for så sterk vind at kapteinen måtte ta over. Flyet kunne ikke lande på første forsøk. I havarirapporten omtales dette som «vindskjær» som kan gi plutselig høydetap og store kontrollproblemer med flyet:

– Virkningen på et fly kan være turbulens og vindforhold som gjør at flyet forlater sin planlagte kurs. Nær bakken gir dette selvsagt økt risiko for avbrudd, sier ansvarlig for flysikkerhet i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.no.

Kapteinen løftet fartøyet, fløy en runde rundt flyplassen og klarte å lande på neste forsøk.

Kapteinen har overfor AAIB forklart at piloten virket ok etter hendelsen. Han kunne heller ikke se at han hadde tegn på problemer dagen etter da de skulle ha en rundtur sammen fra Glasgow til London.

I ettertid har styrmannen forklart at han egentlig hadde følt seg nervøs for å fly neste dag, og hadde sovet i bare fire timer om natten. Han vedgikk overfor etterforskerne at han var plaget av hendelsen i Palma.

På returen dagen etter, da flyet nærmet seg Glasgow, ble han derfor nervøs igjen. Da kapteinen kom til å si at de måtte forberede seg på å møte sterke vinder på nytt – slik som på Mallorca dagen før – ble det dramatisk:

Co-piloten reagerte straks på denne beskjeden, og ble rammet av et akutt angstanfall. Han forlot cockpit og ble tatt hånd om av kabinpersonalet. Kapteinen varslet flygelederne at han måtte lande flyet alene.

Styrmannen måtte få behandling av ambulansepersonell etter at flyet hadde landet.

Etterpå kom det frem at styrmannen følte at han måtte prøve seg igjen i cockpit etter Palma-episoden. Det var første gang at han hadde opplevd noe slikt selv med 700 flytimer bak seg, går det frem av ulykkesrapporten. Etter å ha gjennomgått behandling, fikk han fortsette å fly.

Skatval mener at hendelsen med EasyJet viser at det er viktig at piloter melder seg «unfit» hvis man ikke føler seg i form til å sitte cockpit:

– Debriefing er en naturlig del av bearbeidelsen av uvante erfaringer, men med dagens trafikknivå blir det ofte ikke tatt tid til dette.  Samtidig er det bekymringsmessig hvis luftfartsmyndighetene tillater utsjekk av piloter som ikke har fått tilstrekkelig treningsgrunnlag for å føle seg trygg på de ulike manøvrene de kan måtte foreta. En avbrutt innflyging er ikke uvanlig, og noe mange norske passasjerer også har opplevd, sier Skatval.

Lik flysmart24.no på Facebook