Verdens største passasjerfly har stø kurs mot flykirkegården

Verdens største operatør av verdens største passasjerfly, Emirates, har begynt å plukke fra hverandre de to første Airbus A380- flyene de kjøpte. Foto: Airbus

Den europeiske flyfabrikken Airbus trodde kjempeflyet skulle bli deres store salgssuksess. Det ble en flopp. Nå har verdens største passasjerfly startet en langsom ferd med flykirkegården.

Verdens største operatør av Airbus A380-flyet, Emirates, har besluttet å parkere to av sine super-jumboer.

Dobbeltdekkerne skal aldri i luften mer. De skal plukkes fra hverandre bit for bit, og brukes som delefly for resten av selskapets superjumbo-park som består av hele 112 fly.

De kan få følge av flere: – Jeg trenger to, kanskje tre, til å dekke dele-behovet, sier konsernets president, Tim Clarke. Å forsøke å selge er fullstendig nytteløst – det fins ikke noe bruktmarked.

Airbus A380 er et gigantfly, og konstruert for å kunne ta opp mot 850 passasjerer. For noen måneder siden besluttet imidlertid Airbus å stanse produksjonen. Bunnen hadde falt ut av markedet. Ingen flyselskap ville kjøpe flere.

– Vi vil fase ut våre A380 i et planlagt forløp som starter med to av våre første leveranser som nå er klare for å pensjoneres. Emirates vil fortsette å fly A380 godt inn i 2030. Vi har for tiden over 100 av denne typen i flåten, og flere vil bli levert frem til 2022, skriver selskapet i en epost til flysmart24.no.

Derfor er det liten grunn til panikk for de som ennå ikke har fått reist med storflyet. Airbus stanser produksjonen av flytypen først i 2021. Flere fly skal leveres til Emirates før fabrikkporten lukkes for godt for A380. Selskapet har tidligere satt 2035 som siste år for A380-operasjonene.

En annen stor operatør av flytypen er Singapore Airlines. Det var det aller første selskapet som tok A380-flyet i bruk. Det skjedde i 2007. Også dette selskapet er i gang med å fase ut A380.

– Vi fikk totalt levert 19 fly. De fem første var på leasingkontrakter og de er nå returnert til eier, delvis for skroting, sier Norge-sjefen for Singapore Airlines, Henrik Hanevold.

Artikkelen fortsetter under bildet

A380-flyene til Singapore Airlines er utstyrt med egne suiter på første klasse. Foto: Singapore Airlines

Disse ble imidlertid erstattet av fem splitter nye fly i 2018. De ble levert med helt nye kabiner, bl.a. selskapets nye tilbud om suites for de som reiser på første klasse.

– De resterende av de opprinnelige A380 skal alle bli totalrenovert med nye kabiner slik at de vil fremstå som identiske til de helt nye. Denne prosessen har startet og det første A380 var ferdig renovert i juni 2019. Planen er at alle skal være ferdige vinteren 2020/21 og klare til å fly en hel del år til, sier Hanevold.

Selv om A380 nå har rukket å være i luften i 12 år, er det fortsatt et av de mest populære flytype blant både passasjerer og besetning.

Dessverre deler flyselskapenes økonomisjefer ikke denne oppfatningen. De har konkludert med at flyet er alt for dyrt i drift i forhold til nye alternativer, bl.a. Airbus-suksessen A350 og Boeings 787 Dreamliner.

– Selv om man skulle tro nyhetenes interesse hadde gitt seg nå som det er 12 år siden lanseringen, opplever vi fortsatt at passasjerer bevisst velger avganger med A380. Mange nordmenn legger faktisk turen via London eller Frankfurt for å fly A380 til Singapore selv om det ikke er raskeste vei. Senest i dag snakket jeg med et norsk reisebyrå hvor et par i business class insisterte på å reise A380 via London begge veier, forteller han.

Singapore Airlines mener at A380 fungerer godt for selskapet på ruter med høy etterspørsel, som for eksempel mellom Singapore og London, Frankfurt, Sydney og Auckland.

– Vi har imidlertid  alltid vært klare på at vi ikke skal ha for mange av de. Mange kommer til å savne A380 når de etter hvert forsvinner, men heldigvis vil vi fortatt ha glede av de i ganske mange år fremover, sier Hanevold.

Bortsett fra noen sporadiske besøk på Oslo Lufthavn, har Norge ingen rute med A380. Den nærmeste muligheten er Kastrup ved København som har daglig Emirates-rute med storflyet på ruten til Dubai.

Det er imidlertid en spesial-versjon som ikke har storflyets berømte første klasse, der det inngår egen bar og dusj. Dette flyet har kun økonomi- og business klasse.

Vil du lete opp nærmeste A380-mulighet for din neste internasjonale reise, har Airbus laget en egen nettside hvor du kan søke opp alternativene.

Lik flysmart24.no på Facebook