Thomas Cook-gjester: – Vi ble holdt som gisler på hotellet

Thomas Cook-gjestene på dette hotellet, Les Orangers, ble tvunget til å betale oppholdet av egen lomme. Foto: Les Orangers

Det utspant seg stor dramatikk for Thomas Cook-gjestene som oppholdt seg på feriereise i Tunisia. Hotellet de bodde på fryktet at de ikke skulle få betalt på grunn av reiseselskapets økonomiske havari.

Derfor krevde hotellet at gjestene betalte regningen for oppholdet av egen lomme før de fikk forlate resorten.

Gjester som ikke kunne betale eller som protesterte mot å skulle betale for andre gang, ble holdt igjen inne på hotellområdet. Portene til hotellet ble lukket.

Det ble også utplassert vakter på stranden utenfor hotellet, slik at ingen av gjestene skulle unnslippe den veien.

Hotellet hevdet at de ikke hadde fått betalt for gjestenes opphold fra Thomas Cook. Ledelsen fryktet at pengene ikke ville komme senere heller, siden selskapet da balanserte på randen av konkurs. Thomas Cook slo seg konkurs først natt til mandag.

Gjestene bodde på Les Orangers Hotel i ferieresorten Hammamet. De postet etter hver bilder og tekst på sosiale medier, hvor de fikk fortalt om sin situasjon som innelåste gjester.

Hotellet gjorde absolutt alt for at gjestene skulle betale før de fikk dra. Transfer-bussene, som skulle bringe Thomas Cook-gjester til flyplassen, ble nektet å komme inn på hotellets område.

Gjester som tryglet vaktene om å slippe dem ut slik at de kunne komme seg på bussen til flyplassen og hjem, ble møtt med avvisning av vaktene som nektet å slippe dem ut.

– Vi ble holdt som gisler, forteller en av gjestene.

Det hjalp lite at gjestene forklarte at de allerede hadde betalt for reisen til Thomas Cook.

For å gardere seg mot tap krevde hotellet at gjestene måtte legge på bordet opp til 2 500 britiske pund, som tilsvarer 28 000 norske kroner, før de fikk forlate feriestedet, skriver den engelske avisen The Independent.

De gjestene som ikke hadde avreise søndag, ble også presentert for en regning for oppholdet. Den fikk de beskjed om måtte betales før de kunne forlate resorten.

Hotellet skal også ha skrudd av nettforbindelsen. Den britiske avisen forsøkte flere ganger å komme i kontakt med hotellet søndag, men fikk ingen svar.

Den skriver at representanter fra Thomas Cook var ventet til hotellet, i et forsøk på å ordne opp for de gjenværende gjestene. Også det britiske konsulatet i Tunisia ble koplet inn i saken, i et håp om å få løst situasjonen.

Thomas Cook fikk etter hvert løst situasjonen for alle, som kunne fly hjem som planlagt.

Gjestene, som var blitt avkrevd dobbelt betaling, ble lovet at de skulle få pengene tilbake av Thomas Cook.

Lik flysmart24.no på Facebook