Mallorca: Avkrevd 18 000 kr. for hotellnatt – ble kastet på gata

De fem britiske ungdommene kunne ikke betale 18 000 kroner for siste natt på sitt hotell på Mallorca. Derfor måtte de ut. Foto: Majorca Daily Bulletin

Historiene om hvordan hotelleierne opptrer overfor britiske turister som har bestilt sin reise gjennom konkursrammede Thomas Cook, blir verre og verre.

Fem britiske ungdommer ble avkrevd 1 800 euro, rundt 18 000 norske kroner, hvis de skulle bo én natt til på hotellet på Mallorca..

Dette verken kunne eller ville de, det var den siste natten deres. Dessuten var det den samme summen de allerede hadde betalt til Thomas Cook før de dro på sitt ferieopphold til øya.

De fem guttene ble derfor vist bort fra hotellet de allerede hadde betalt for å bo på. Hotellet sendte ut en sikkerhetsvakt som ga dem to timer på å pakke og komme seg ut.

Uten noe sted å bo dro de  til en av barene i det beryktede partystrøket i Magaluf. Der hadde de hørt om steder som bistod britiske turister som hadde kommet i vanskeligheter på grunn av konkursen. Der fikk de heldigvis hjelp av en av bareierne.

Han serverte ungdommene mat og drikke og skaffet dem hotellrom for den siste natten. Det betalte han av egen lomme, rundt 200 euro.

– Som en Magaluf-bedrift ønsker vi å hjelpe, men vi tenker også på fremtiden. Vi vil ikke at folk skal reise hjem med en dårlig smak i munnen. Vi vil at de skal komme tilbake. De er levebrødet vårt, sier bareieren.

Guttene berømmer bareieren for den hjertevarmen han har vist.

Det er avisen Majorca Daily Bulletine som forteller historien om guttegjengen fra Manchester. Ifølge avisen har det skjedd flere slike tilfeller.

Eieren av baren, som ikke navngis, er ikke nådig mot måten enkelte hotelleiere nå behandler sine Thomas Cook-gjester på:

– Det er ikke deres feil at Thomas Cook gikk konkurs. Noen av disse hotellene har tjent millioner av euro på dem i mange år. Det er avskyelig hvordan de blir behandlet nå, sier bareieren.

Magaluf er ellers kjent som et beryktet partysted der det florerer av alkohol, narkotika og prostitusjon.

I denne situasjonen har bareierne og stedet derimot vist et helt annet ansikt. Lesere av avisen har bedt barene om å identifisere seg, fordi de ønsker å takke dem for den omsorgen de viser for konkursrammede landsmenn.

En av hotelleierne sier til en annen avis, den spanske Ultimo Hora, at oppgjøret fra Thomas Cook ikke ville komme før 60 til 90 dager etter at gjestene hadde bodd på hotellet.

Hos Ving, som er eid av Thomas Cook-gruppen men som kom i gang igjen med normale flyvninger tirsdag, har ikke opplevd slike ting for sine gjester:

– Nei, det skal ikke ha vært et problem for våre charterkunder, sier informasjonssjef Siri Røhr Staff i Ving til flysmart24.no.

De fire guttenes historie er ikke enestående.

Aviser på Mallorca har fortalt flere historier om Thomas Cook-gjester som har fått presentert store regninger for sine hotellopphold. Dette var regninger de allerede hadde betalt til det konkursrammede reisekonsernet.

Dette har utøst «en bølge av solidaritet» blant befolkningen i Magaluf. Ifølge Ultimo Hora blir folk som kommer i vanskeligheter tilbudt hjelp.

Seks jenter opplevde det samme som de fire guttene, og søkte hjelp på en annen bar i Magaluf der de fikk mat og overnatting.

Også de ble tatt hånd om av en lokal bareier, som heller ikke er nådig overfor måten hotellene behandler gjestene som allerede sitter med store problemer på grunn av konkursen:

– Det er det minste vi kan gjøre. Det koster meg ingen ting, sier bareieren til den spanske avisen.

Opplevelsen på Mallorca er en parallell til det som skjedde Thomas Cook-gjester i Tunisia. Også der fryktet hotelleierne at de ikke skulle få betalt av det konkursrammede konsernet.

Derfor krevde hotellet at gjestene betalte regningen for oppholdet av egen lomme før de fikk forlate resorten. Her oppsto det dramatikk fordi hotellet låste inne de som ikke ville betale ekstra.

Transferbussene fikk ikke komme inn på området fordi portene ble lukket, og ingen fikk slippe ut selv om de tryglet vaktene om det. Det ble også utplassert vakter i strandutgangen for å hindre gjestene å forlate hotellet den veien. – Vi ble holdt som gisler inne på hotellet, sa en av gjestene.

Saken løste seg etter hvert med hjelp fra Thomas Cook, som først fikk konkurs dagen etter.

Lik flysmart24.no på Facebook