Først nyter du flymaten – så spiser du matbrettet etterpå

Dette er det nye serveringsbrettet som flypassasjerer kan spise opp etter at maten er fortært. Foto: Priestman Goode

Det mangler ikke på fantasifulle forslag om hvordan flyindustrien kan bli mer miljøvennlig. Foreløpig siste idé er å lage matbrettet av materialer som gjør at passasjeren kan spise også det.

Dermed blir flyselskapet kvitt masse søppel og avfall på en enkel måte. Samtidig får man gitt et lite miljøbidrag fordi dette er ting som ville ha endt opp som søppel og blitt brent ellers.

Ideen er mer appetittlig enn det ideen først kan høres ut som. I SAS sier man at dette er en utvikling som er nærmere enn  det passasjerer flest vil tro.

Det er et britisk designfirma, Priestman Goode som står bak nyskapningen. Blir det en suksess betyr det at fremtidens flypassasjerer kan få servert mat på brikker som er laget av sjøgress, bananblader og kaffebønner.

Det innebærer at når maten på brikken er fortært, kan passasjeren kose seg med å spise opp bestikket, drikkebeholdere og matbrettet. De vil da bl.a. smake av kokos, tang og hvetekli.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier at SAS ikke akkurat står klar med spiselige matbrett, kopper og bestikk, men at det skjer store endringer der flyselskapene leter etter alle tiltak som kan redusere klimaavtrykket:

– Dette ligger ikke så langt unna som man kanskje kunne tro. Vi er godt informert og oppdatert på at det nå kommer emballasje som er spiselig. Foreløpig er vi ikke der ennå at det inngår i vårt New Nordic produkt, som vi liker å kalle det nåværende matkonseptet i SAS, sier Johansen til flysmart24.no.

Han sier at miljøhensynet også skinner gjennom når det gjelder emballasje og innhold på matbrettene som SAS serverer om bord:

– Konkret har vi nå en økologisk tenkning og satsning som går på ut på mer kortreist mat. Vi har gjennomgående sunne produkter og ingredienser. Vi ser en klar utvikling av emballasje som endres mot miljøvennlige løsninger. Vi har en påfølgende kildesortering som er etablert i samarbeid med lufthavnene der vi flyr – og hvor vi setter krav til gode miljøstandarder, sier Johansen.

Han legger til at SAS, som et ledd i arbeidet med å redusere matsvinn og behovet for å kaste mat som ikke blir solgt, for en tid tilbake innførte ordningen med at reisene i forkant av flyreisen bestiller den maten man skal ha.

– Dette gjør vi nettopp for å unngå matsvinn og redusere vekt. Det gir igjen andre miljøgevinster, sier Johansen.

Å redusere avfall ved at passasjerene spiser opp både matbrett og bestikk, er bare ett av mange tiltak som verdens flyselskaper nå gjør for å forbedre sitt miljøimage.

Ved siden av å utvikle teknologi for å kunne sende el-fly med mange passasjerer i luften, er det også stort fokus på å øke bruken av bio-drivstoff. Dette blir ansett som den løsningen som kan gi store gevinster på kort sikt.

Flyselskapene tar i økende grad i bruk denne muligheten for å bytte ut noe av dagens fossile drivstoff med drivstoff laget av biomasse. Dette for å redusere sine klimaskadelige utslipp. Her har SAS vært en av pådriverne, sammen med flyselskaper som KLM og Lufthansa-selskapene.

Utfordringen for flyselskapene er likevel at biodrivstoffet er vesentlig dyrere enn vanlig fossilt brensel.

Lik flysmart24.no på Facebook