Rasende hotelleiere: – Thomas Cook lurte oss alle

Den kjente flyhalen til Thomas Cook. Nå er de fleste flyene til salgs. Foto: Thoomas Cook

Bare uker før gigantkonkursen i reiseselskaper Thomas Cook, besøkte selskapets toppsjef hotellene på Mallorca. – Alt er i orden, det er bare å slappe av, sa Peter Fankhauser optimistisk.

Noen uker senere røk konsernet over ende i en av de største reisekonkursene Europa noen gang har opplevd.

Krisetegnene i konsernet hadde da vært tydelige over lang tid, men selskapet klarte alltid å komme seg ut av knipen. Thomas Cook-sjefens besøk fikk alle til å tro at stormen var ridd av, nok en gang.

– Dette beroliget oss. Derfor fortsatte vi å samarbeide med dem som om ingenting hadde skjedd. Virkeligheten var dessverre ganske annerledes, sier presidenten i hotellkjeden Hipotels, Joan Llull.

Han er ikke nådig når han ser tilbake til katastrofen som rammet øyas turistindustri:

– Thomas Cook lurte alle hotelleierne. Både her og på andre destinasjoner, mener Llull.

Regningen etter Fankhausers sjarmerende optimisme er det nå hotelleierne og de ansatte som betaler.

Hoteller har enten stengt, eller kjemper for livet  for å kunne betale regningene sine fordi de ikke har fått penger som Thomas Cook skyldte dem.

Hundrevis av ansatte går uten jobb og uten lønn, eller lever en usikker tilværelse på reiselivsbedrifter som kan ryke overende hver dag som helst fordi turister uteblir.

En av de som har tapt penger er presidenten i hotellkjeden Hipotels. Han vil overfor avisen Mallorca Dail Bulletin vil ikke ut med hvor mye Thomas Cook skyldte hans bedrifter.

Et anslag på 20 millioner euro – det tilsvarer 200 millioner kroner – avviser han ikke.

Nå er Llull og de mange andre som samarbeidet med Thomas Cook kritiske mot sin egen håndtering av krisen, som varte i mange år før konsernet gikk konkurs.

– Hotellkjedene stolte på hva Thomas Cook sa. Vi burde ha ant uråd når regningene vi sendte til dem ikke ble betalt. Vi var snille mot dem. Likevel er det vi som ser dumme ut når vi nå ser hvordan dette endte, sier Llull.

Han innrømmer at hotelleierne burde ha innsett hva som var i ferd med å skje, og ikke la seg forblinde av alle forsikringer om at alle økonomiske utfordringer i konsernet var ryddet av veien.

De sa også til det britiske reiseselskapet i juli at de ikke ville ta imot flere kunder før regningene ble betalt. I dag innrømmer de at de burde ha vært raskere med å kreve pengene av Thomas Cook.

I disse dager har myndighetene på Mallorca gått ut med planer om store kampanjer rettet mot de viktige markedene for å få turistene tilbake til øya.

De har plukket ut hovedsatsingslandene, og det blir Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Sveits og de tre skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark.

Det skal brukes penger på reklamekampanjer og markedsføring i online og konvensjonelle medier. Dessuten skal øya satse på å delta på reisemesser for å promotere Mallorca som reisemål.

Lik flysmart24.no på Facebook