Tester mannskap på 20 timers flyrute – blir verdens lengste

Det er denne flytypen, en Boeing 787-9 Dreamliner, som skal brukes på testflyvningen fra Sydney til New York. Foto: Qantas

Fredag tar et fly fra det australske selskapet Qantas av fra New York med kurs for den internasjonale flyplassen i Sydney. Da er de i gang med en testtur som aldri har vært fløyet non stop før av et kommersielt flyselskap.

Turen til Sydney er beregnet til å vare i underkant av 20 timer.

Denne gangen er ikke hensikten å frakte passasjerer mellom de to kontinentene, men å finne ut hvordan flymannskap takler en så lang flyving. Blir det en suksess, er det klart for at Qantas setter i gang ruten på fast basis i løpet av 2022.

Dette blir første test på om det nasjonale flyselskapet kan gjennomføre det som etter hvert har blitt nærmest en besettelse for selskapets konsernsjef Alan Joyce:

Qantas vil utfordre de tekniske yttergrensene. Blir dette vellykket vil selskapet også ta posisjonen som det flyselskapet som opererer verdens lengste non stop flyrute. I dag holdes den rekorden av Singapore Airlines med ruten til New York. Den tar rundt 18 timer.

Selskapet skal bruke et Boeing 787-9 fly på ferden, den samme Dreamliner-modellen som også Norwegian har i sin flåte. Det er også den samme flytypen som selskapet allerede bruker på sin non stop-rute mellom Perth og London, som tar noe over 17 timer.

Ruten fra Sydney, på 16 00 km, vil vare et par-tre timer mer. Hvilken påkjenning utsetter man flymannskap – piloter og kabinansatte – for på en så lang rute? I kabinen vil det være utvalgte reisende, men også forskere og medisinsk personell. Leger skal teste belastingen på passasjerene underveis. Alt dette vil omgjøre kabinen til et slags høyde-laboratorium.

De vil se på hvordan hjernen til pilotene reagerer på å holde seg våken så lenge. De skal også sjekke søvnen og aktiviteten til noen få dusin passasjerer. Målet er å se hvordan mennesker tåler påkjenningene.

Planleggingen av «prosject Sunrise» har pågått i mange år, nå kommer første test. Senere skal også ruten fra Sydney til London prøves, den er på 18 000 km, ifølge Financial Times.

Jo Bjørn Skatval er leder for sikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund. Han mener målet om å kunne fly sammenhengende i 20 timer er innen rekkevidde. Han understreker imidlertid at påkjenning for mannskapet er betydelig:

– En rekke forskningsstudier peker på problematiske faktorer med lange flyturer. Både mannskap og passasjerer merker at dette er krevende på kropp og sinn. På slike flyvninger blir det derfor satt opp én eller flere piloter, som kan bytte på å sitte i de to setene, sier han til flysmart24.no.

Mer problematisk mener Skatval fenomenet fatigue er. Det er samlebetegnelsen som brukes for å beskrive belastningen – mulig utmattethet – på piloter, og andre arbeidstakere. Det er en tilstand av utmattelse hvor man ikke blir bedre av å hvile.

– Jevnlig nattarbeid er satt som en stor belastning for alle arbeidstakere, og med flyets spesielle arbeidsmiljø og jet-lag blir ikke belastning på crew mindre, mener Skatval.

Han sier at både luftfartsmyndigheter, pilotansattes faggrupper og andre jobber mye med å forebygge risiko i forbindelse med fatigue.

-Der er ikke alltid enighet om hva som gir høyest sikkerhet, og noe som kontinuerlig diskuteres. At pilotene kan håndtere flyet trygt i kritiske forhold på slutten av en opptil 20-timers flight er uansett målet for alle, sier han.

På fredagens testflyving skal man bruke et av selskapets nye Dreamlinere. Selv om selskapet ennå ikke har avgjort om det skal bruke Boeing eller Airbus på denne ruten hvis den blir opprettet på fast basis, har selskapet også fått Airbus til å jobbe med en spesialversjon av Airbus A350 1000 som også kan fly den ultra-lange ruten.

Ruten vil spare passasjerene for rundt tre timers reise, i forhold til dagens flyvninger, med mellomlanding i Los Angeles begge veier.

PS: Flyturen er nå gjennomført. Den tok 19 timer og 16 minutter. Kapteinen sa at de hadde sterk motvind deler av turen, men at de likevel landet med drivstoff for ytterligere 70 minutter i luften.

Lik flysmart24.no på Facebook