SAS kapret milliard-kontrakt etter å ha vunnet blindtest

finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist varsler bedret rutetilbud i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS varsler styrking av en rekke ruter i Norge. Lørdag ble det bekreftet at selskapet har vunnet tilbake kontrakten med Forsvaret fra Norwegian. Det skjedde etter en blindtest av begge selskapene.

Det innebærer at SAS gjeninntrer på ruten Oslo – Bardufoss. Selskapet varsler lørdag at det blir med tre daglige avganger, det samme som Norwegian opererer med.

I tillegg kommer det flere avganger på rutene fra Oslo til/fra Bergen, Trondheim, Bodø og Evenes. Med avtalen vil disse få et passasjerstørre volum enn i dag. Det igjen åpner muligheten for enda bedre tilgang på billige flybilletter.

Avtalen med Forsvaret har en totalverdi på ca. 1 milliard norske kroner fordelt på fire år.

Etter det flysmart24.no kjenner til, ble denne utført som en blindtest. Det vil si at ingen, som skulle avgjøre hvem som var best, visst hvilket selskap de vurderte i de ulike elementene i de ni kategoriene. De skulle bare peke ut det beste tilbudet i hver kategori.

Forsvarskontrakten er en av de største avtalene som flyselskapene konkurrerer om.

Kontrakten omfatter i overkant av 350 000 flyreiser per år.

– Vi gleder oss over at Forsvaret har valgt SAS som leverandør av flytjenester, og vi ser det som en ekstra anerkjennelse at vårt selskap var best i alle tildelingskriteriene, sier finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist, i en pressemelding lørdag.

Kontrakten kommer etter at SAS kom bedre ut enn Norwegian i absolutt alle av de ni kriteriene som Forsvaret la til grunn for avgjørelsen. Det gikk bl.a. på pris, rutenett og service.

Avtalen trer i kraft fra 1. februar 2020. Fra det tidspunktet forsvinner alle Norwegians avganger mellom Oslo og Bardufoss.

– Fra og med neste høst vil markedets mest miljøvennlige fly på kort- og mellomdistanse, Airbus 320 neo, fases inn i det norske rutenettverket, og med det også forbedre kvaliteten på flytilbudet ytterligere, sier Wist.

Etter at Norwegian vant kontrakten i 2008, har selskapet stort sett vært alene om å operere på ruten mellom Oslo og Bardufoss.

SAS forsøkte et år å konkurrere med Norwegian uten å ha avtalen med Forsvaret i bunn, men måtte gi opp etter å ha forsøkt seg gjennom en sommersesong.

Forsvaret utgjør en så stor kunde i Indre Troms at ruten ikke ble lønnsom uten denne avtale-trafikken, og SAS-avgangene ble etter hvert borte.