Tilbyr redde passasjerer hjelp med å unngå Max-flyene

SAS-partneren United Airlines vil komme passasjerer i møte som er engstelige for å fly Max-flyene. Foto: Boeing

Flyselskapene er svært usikre på i hvilken grad passasjerene vil vegre seg mot å fly med ulykkesflytypen Boeing 737 Max. Den kommer i trafikk igjen neste år.

SAS-partneren United Airlines har besluttet at det skal gi publikum mulighet til å fravelge flytypen hvis de er engstelige for å fly med denne flytypen.

United, som er  et av verdens største flyselskap, innser at det kan bli et stort problem å gjenvinne reisendes tillit. Det har nå gått ut med klar beskjed til markedet at det å fly med Max-flyene skal være et frivillig alternativ.

Selskapet skal derfor sørge for gratis omruting til andre flytyper for alle som ikke ønsker å fly med Max-flyene.

De ble satt på  bakken verden over i mars. Det skjedde etter to havarier i Indonesia og Etiopia med Max 8-fly i 2018 og 2019. De krevde 348 menneskeliv, og tyder på å ha samme årsak.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at dette er et markedsutspill som andre flyselskap med Max-fly vil bli tvunget til å følge etter hvert.

Norwegian har 18 av denne flytypen. Selskapet har besluttet at de ikke skal tas i bruk før i mars neste år.

Hvorvidt det norske selskapet vil tilby sine reisende samme mulighet til å omrute som det United Airlines nå gjør, er uklart. Selskapet har ikke besvart flysmart24.nos henvendelser om saken.

Elnæs tror imidlertid ikke at Norwegian vil ha særlig annet valg når det norske selskapet skal ta i bruk sine Max-fly igjen:

– United Airlines’ beslutning om å tilby folk gratis ombooking tror jeg kan sette standarden for mange flyselskap når Max kommer i luften igjen. Når et stort flyselskap som United tilbyr ombooking fra Max, legger det føringer i markedet. Konkurrentene har nok ikke har mye annet valg enn å følge opp, sier han.

Hos United Airlines innser man at man trenger tid for å gjenvinne tilliten til flytypen. Ikke bare hos passasjerene, men også hos egne ansatte.

Oscar Munoz, som er administrerende direktør i United, sier at United skal gjøre det tydelig for publikum når en flyvning skal skje med Max-flyene:

– Vi skal være helt transparente på flytype. Reisende bør vite at de skal fly Max. Hvis de ikke ønsker å fly med det, vil vi ombooke dem, lover Munoz.

United-sjefen sier at selskapet er svært ivrige etter å få flytypen tilbake i drift igjen. Han forsikrer imidlertid at ingenting skjer uten å ta hensyn til både ansatte og passasjerenes sikkerhet.

Elnæs tror tilbudet om å ombooke reisende fra Max-flyene vil være enklest å gjennomføre for de store selskapene:

– Selskaper som har en mixed flåte av fly vil lettere kunne tilby dette. Jeg tror denne muligheten kun vil tilbys over en begrenset periode, for eksempel i hele 2020. Det forutsetter jo at Max-flyene er i luften i løpet av første kvartal av neste år, sier Elnæs.

Flyindustrien venter at det amerikanske luftfartstilsynet, FAA (Federal Aviation Administration) vil gi flytypen ny sertifisering i slutten av inneværende år. I Europa vil ikke flytypen bli tatt i bruk før også den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen EASA gir sin godkjennelse.

Lik flysmart24.no på Facebook