Utpekt som det skitneste av flyselskapene

Ryanair får mye pepper, men holder likevel posisjonen som Europas største flyselskap. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det irske lavprisselskapet Ryanair har blitt «kåret» til det skitneste av alle flyselskap i Storbritannia. Publikum er ikke nådig når de vurderer renholdet om bord på selskapets fly.

Det er den britiske forbrukerorganisasjonen Which! som har gjennomført undersøkelsen, som omfattet 8 000 personer.

Dommen mot Ryanair oppfatter Which!! som klar:

Godt under halvparten av de spurte, 42 prosent, svarte at de var tilfreds med renholdet om bord. Dette var det klart laveste av alle flyselskap som var med i undersøkelsen, skriver den britiske avisen The Independent.

En fjerdel av de spurte sa også rett ut at de synes renholdet på Ryanair er dårlig.

Organisasjonen bak undersøkelsen sendte også sin egen inspektør om bord på et Ryanair-fly. Denne kunne rapportere tilbake om fett på matbrett, skitne hodeputer og støv ved vinduene.

Det ble tatt i bruk ultrafiolett lys for å vurdere hvor rene matbrettbordene var. Da kom det frem flekker som ikke kunne sees med det blotte øye.

Avisen skriver at den har bedt om en kommentar fra Ryanair, men selskapet har ikke svart. Paradoksalt er Ryanair det klart største flyselskapet i Europa, uavhengig av all negativ omtale og passasjerkritikk.

Ryanair er ikke alene. Også andre selskap måtte tåle hard kritikk for renholdet.

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air oppnådde bare en score på 60 prosent for renholdet, mens 63 prosent av de reisende med de spanske selskapene Vueling og Iberia synes flyene deres var rene.

I den andre enden av skalaen befinner selskaper som British Airways og lavprisselskapet EasyJet seg.

Dessuten fikk selskaper som Air New Zealand 97 prosent tilfredshet,  Singapore Airlines 96 prosent, Emirates og Qatar Airways fikk begge 95 prosent, Cathay Pacific og Swiss begge fikk 94 prosent.

En talsmann for Which sier at krav til rask avgang etter ankomst nok forklarer en del av situasjonen for Ryanair, men at forholdene likevel er uakseptable.

Det mangler ikke på negative «kåringer» for Ryanair.

Nylig ble selskapet kåret til Storbritannias verste flyselskap for sjette år på rad. Det kom fram i en årlig undersøkelse om kundetilfredshet, også det med Which! som kilde.

Passasjerer ga flyselskapet lavest mulig karakter i ombordstigning, komfort, forholdene i flykabinen og mat og drikke.Ryanair endte dermed med en kundetilfredshet på kun 40 prosent i undersøkelsen.

Singapore Airlines kom best ut av undersøkelsen, med en score på 85 prosent.

Lik flysmart24.no på Facebook