Flysjef vil forby business class: – Folk må fly trangt

Sjefen for Europas hurtigst voksende flyselskap, Wizz Air, vil forby business class. Foto: Aer Lingus

Det er ikke hver dag det kommer forslag om å forby produkter om bord på flyene, og i alle fall ikke fra bransjen selv. Men sjefen for et av de hurtigst voksende flyselskapene i Europa tar nå til orde for et globalt forbud mot å operere fly med business class om bord.

Han mener flyreisende må finne seg i å sitte trangt og i overfylte fly for å spare miljøet.

Det er sjefen for det ungarske selskapet Wizz Air, Jozsef Varadi, som kommer med dette uvanlige utspillet. Bakgrunnen for forslaget er klimahensynet:

Varadi, som også var med på å starte det suksessrike lavprisselskapet, mener at hver reisende på business class står for dobbelt så store utslipp av klimaskadelige stoffer i forhold de som reiser på økonomiklasse, skriver magasinet TTG Media.

Dette fordi det er få passasjerer som opptar store arealer i business-kabinen. Det er færre seter i denne klassen, i motsetning til hva som er tilfelle på økonomiklassen. Dermed blir forurensingen per passasjerer dobbelt så stor på business som i økonomidelen, mener han.

Dette er uetisk, sier han. Han mener derfor at flyselskapene bør forplikte seg til å kutte ut business class på reiser under fem timer.

Wizz Air er et flyselskap som stort sett opererer på korte, europeiske ruter. Selskapet opererer en flåte med Airbus-fly, og har ikke business class på noen av sine fly.

Tvert imot er selskapet kjent for å være et av de flyaktørene med minst benplass for sine reisende. Ifølge Seatguru.com har selskapets fly kun 28 tommer mellom hvert sete. Til sammenligning har Ryanair, som ofte blir beskylt for dårlig benplass, 30 tommer.

Og slik skal det fortsette, ifølge Varadi:

Han sier at selskapets nye fly av typen Airbus A321neo og A321XLR-fly vil bli operert «med høyt setetall og høy fyllingsgrad» for å redusere miljøpåvirkningen ytterligere.

Varadi har på vegne av sitt eget selskap lagt frem en plan som tar sikte på å redusere klimaskadelige utslipp med 30 prosent i løpet av de kommende 10 årene.

Han mener flyindustrien ikke er aggressiv nok i sitt arbeid med å kutte utslipp:

– Industrien som helhet må være mer aggressiv i sine ambisjoner hvis vi virkelig skal gjøre en forskjell fremover, sier han.

Overfor magasinet Forbes sier en talsmann for den internasjonale NGO Carbon Market Watch,  Gilles Dufrasne, at det er korrekt at passasjerer på business class står for de største utslipp.

Dessuten at lavprisselskap har mindre utslipp per passasjer enn nettverkselskapene.

Hverken Lufthansa eller IAG – eierne av flyselskaper som British Airways og spanske Iberia – vil kommentere utspillet fra Wizz Air-sjefen.

Wizz Air har etter hvert blitt et kjent flyselskap også for norske reisende. Selskapet har ruter, fortrinnsvis til Øst-Europa, fra en rekke norske flyplasser.

Det har etter hvert også kastet seg inn i konkurransen på Oslo Lufthavn med fem nye ruter på kort tid. De fleste av dem i direkte konkurranse med Norwegian.

Selskapet, som er meget lønnsomt, har i løpet av få år passert Norwegian som Europas tredje største lavprisselskap etter Ryanair og EasyJet.

Lik flysmart24.no på Facebook