Passasjerer redde for Max-flyene – toppsjef i USA «tar en Kjos»

United Airlines' toppsjef skal være med når det første av selskapets Max-fly tar av. Foto: United

Toppsjefen for et av verdens største flyselskaper, Oscar Munoz i United Airlines, skal selv være med på den første avgangen med selskapets Boeing 737 Max-fly når det tar av en gang neste år.

Max-flyene har hatt et globalt flyforbud siden mars i år etter to ulykker med flytypen. De kostet nær 350 mennesker livet. Ulykkene og det langvarige flyforbudet har gjort både reisende og ansatte redde for å sette seg inn i et Max-fly igjen. De frykter for at det skal skje flere katastrofer med flytypen.

Denne frykten sier United-sjef Munoz at han forstår. Samtidig har han sagt til kunder og ansatte at flytypen vil være sikker når den kommer i bruk igjen. For å understreke dette har han lovet at han blir med på den første flyturen med Max for å vise at han ikke frykter nye ulykker med den.

Dermed tar Munoz den samme beslutningen som Norwegians nylig avgåtte konsernsjef, Bjørn Kjos.

Bare noen uker etter at flytypen var satt på bakken verden over etter to katastrofale ulykker, testet han flyet i en simulator. På Twitter forsikret han at han hadde tiltro til flytypen og skulle ta med seg familien på Max-flyet når den ble friskmeldt igjen.

Det var i april. I november, sju måneder senere, står flytypen fortsatt på bakken og kommer til å bli der til i mars måned neste år.

Blant de flyene som står på bakke tilhører 18 Norwegian.

Når flysmart24.no spør Norwegian om Kjos’ forsikring står ved lag også nå som han ikke lenger er selskapets toppsjef, henviser presseansvarlig Andreas Hjørnholm til Twitter-meldingen Kjos la ut i april. Der forsikret Kjos at han og hans familie skulle fly Max-fly når flyforbudet ble opphevet.

– Det har ikke vært noen utvikling i saken, skriver han i en epost.

Spørsmålet om selskapets midlertidige toppsjef og Kjos’ etterfølger, Geir Karlsen, også vil komme med en liknende forsikring om å bli første passasjer på Max-flyene, blir ikke besvart av selskapet.

Hos United er toppsjefen imidlertid beskjeden denne:

-Flytypen ikke kommer i drift hos United før den er helt sikker å fly med, sier han.

Oscar Munoz. Foto: United Airlines

United-sjefen har uttrykt forståelse for den frykten som gjør seg gjeldende hos mange reisende og ansatte mot å skulle reise og jobbe på flytypen, selv etter at den blir godkjent.

LES OGSÅ: Prissjokk i Roma: 4 300 kr for pasta med fisk

Hos United Airlines, som har 14 fly av typen Boeing 737 Max 9 i sin flåte, har vært åpen på at selskapet vil tilby passasjerer som er redd for å fly Max-flyene rett til gratis å ombooke sin reise til en annen flytype når Max-flyene kommer tilbake i drift.

Norwegian har 18 Boeing 737 Max 8-fly, og har dessuten en bestilling på 92 nye fly av typen som selskapet ennå ikke har mottatt. Planen var at de skulle få 16 i 2019, 12 i 2020 og 64 fra 2021 og utover.

Max-flyene ble satt på bakken i mars etter at havarer, i Indonesia og Etiopia, som man mener hadde samme årsak. 348 mennesker omkom i de to ulykkene.

Lik flysmart24.no på Facebook