Tror SAS vil komme med dette tilbudet innen Europa

Luftfartsanalytiker tror SAS kommer til å tilby sine nye fly også på avganger til London. Det betyr bl.a. fullt business class-tilbud med seter som kan legges ned. Foto: SAS

Når SAS får flere av sine nye passasjerfly, kommer selskapet trolig til å kunne tilby avganger innen Europa der passasjerene kan velge å fly på business klasse. Et aktuelt reisemål for et slikt tilbud er London, mener analytiker.

Det innebærer i så fall at selskapet ruller ut hele sitt business class-tilbud om bord der reisende om ønskelig kan velge å sove seg frem til London.

Tilbudet vil ifølge luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs komme som en følge av at SAS fra neste år av får nye fly av typen Airbus A321LR. Flyene har totalt 157 seter om bord: 22 er i business class, 12 i Plus og 123 i øknomidelen.

Flyene har lengre rekkevidde enn de øvrige kort-  og mellomdistanseflyene selskapet har. Det kan fly non stop fra Norge til både østkysten av USA og Asia. SAS har sagt at det fortrinnsvis vil bruke flytypen til slike lange ruter.

Analytiker Hans Jørgen Elnæs tror SAS kan komme til å overraske markedet med å tilby avganger med sin nye flytype også på ruter innen Europa. Det betyr business-avdeling med romslige seter som kan felles ned til en seng, og et produkt som også inkluderer oppgradert servering.

– SAS kan se en oppside med å tilby et bedre produkt på typiske business-destinasjoner i Europa, spesielt til London Heathrow. Her er etterspørselen stor og markedet har høy betalingsvilje, sier Elnæs til flysmart24.no.

Et slik tiltak vil ifølge Elnæs ikke bare være et helt nytt produkt på det som er en av de mest konkurranseutsatte strekningene fra Norge. Det vil også være et godt kort på hånden for SAS mot den tøffeste konkurrenten på strekningen – British Airways (BA).

I motsetning til SAS tilbyr BA i dag et business-produkt på strekningen med romsligere plass og oppgradert servering for de som reiser på business.

SAS har business-produktet sitt på interkontinentale reiser. I dagens Plus-tilbud fra SAS innen Europa er det kun serveringen som er inkludert i prisen. Seteavstanden for de som kjøper Plus er den samme som for de økonomireisende.

Elnæs tror derfor at et business-tilbud fra SAS på de mest trafikktungene avgangene til et typisk reisemål for betalingsvillige forretningsreisende vil kunne bli et populært og lønnsomt tiltak fra SAS.

– Det vil sette BA under press, mener Elnæs.

Så langt har imidlertid SAS holdt sine planer med den nye flytypen hemmelig. Selskapet har kun offentliggjort én rute flyet skal inn på, mellom København og Boston på østkysten av USA. Selskapet skal ha tre fly av typen A321LR.

Airbus-flyene kan brukes på interkontinentale ruter med rekkevidde fra Norge både til USA og Asia.

– Jeg tror markedsgrunnlaget i Norge ligger på ruter fra Oslo Lufthavn. Skulle SAS komme med noe nytt til Midt-Østen blir nok til steder som eksempelvis Abu Dhabi. India er også et interessant business-marked som ikke har noen direkterute fra OSL. Det kan bety SAS-ruter til New Dehli og Mumbai, mener Elnæs.

I SAS sier man at nye ruter vil bli innført gradvis i 2020.

De røper ingen nye destinasjoner, men understreker at flyet har tilstrekkelig rekkevidde til å nå Nordøst-USA, destinasjoner i Canada, Midtøsten og India fra Skandinavia.

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som passer godt til det skandinaviske markedet. Det gir oss muligheten til å tilby reisende flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia, sier Torbjørn Wist, finansdirektør i SAS.

Lik flysmart24.no på Facebook