Planene om verdens lengste flyruter kan bli skrinlagt

Fire piloter skiftet om å fly Qantas Boeing 787-9 Dreamliner fra London til Sydney, en tur som tok over 19 timer. Foto: Qantas

Det har vært mye oppmerksomhet rundt det australske flyselskapet Qantas tester av to nye ultralange flyruter til USA og England. Nå spekuleres det i om selskapet er i ferd med å begrave hele prosjektet, eller om det i beste fall blir utsatt.

De to rutene det er snakk om er fra Sydney til New York og fra Sydney til London. De vil bli  verdens lengste non stop ruter hvis de kommer i drift.

Begge strekningene har vært testfløyet av selskapet de seneste ukene, med tilsynelatende godt resultat.

Den ene non stop flyvningen, fra Heathrow-flyplassen i London og med rute østover til Sydney, tok 19 timer og 19 minutter.  Også avgangen fra New York tidligere i høst gikk etter planen.

Likevel spekulerer nå australsk presse, bl.a. i The Sydney Moring Herald, på om Qantas kommer til å utsette eller droppe planene om å starte disse to rutene på fast basis fra 2023, slik selskapet har arbeidet med i lang tid nå. Planen er i luftfarten kjent som «Project Sunrise».

Det var etter at den vellykkede London-flyvningen var over at hele prosjektets fremtid ble noe usikker. Da ble det nemlig kjent at Qantas har sagt nei til både Boeings og Airbus’ løsning når det gjelder hvilken flytype selskapet eventuelt skal bruke på strekningen.

Testflyvningene har vært utført med et femtitalls personer om bord på flyene, og ingen last. Skal ordinære flyvinger kunne bli lønnsomme må flyselskapet ha fly som kan ta rundt 300 passasjerer, i tillegg til mye last.

Da trenger selskapet fly med svært lang rekkevidde. Boeing har tilbudt Qantas en løsning med flytypen Boeing 777-8Xs, som ennå ikke er ferdig testet. Airbus har lagt frem tilbud om deres nye suksessfly på langdistanse, Airbus A350-1000ULR. Bokstavene står for «ultra long range,» ekstra lang rekkevidde.

Boeings problemer med å ferdigstille sitt nye Boeing 777-fly er et av forholdene som har skapt usikkerhet rundt prosjektet. Prisen er åpenbart en annen.

Qantas har ikke bestemt seg for hvilken flytype det eventuelt skal satse på.

Nå har selskapet bedt begge fabrikkene om å «spisse blyantene sine» og komme med nye tilbud til selskapet. Dette blir av folk innen flymiljøet sett på som et mulig påskudd for selskapet til å skrinlegge hele planen. Det vil da være fordi det ikke finner egnet materiell for å operere ruten på kommersiell basis.

Qantas har nemlig gjort at det klart at selskapet er avhengig av en flytype som kan holde en stabil kvalitet i flere tiår fremover.

Dessuten har ikke forhandlingene med pilotene for å fly så lange ruter, lyktes. Selskapet har krevd at pilotene må levere en produktivitetsøkning på 30 prosent før de ultralange rutene kan bli satt i gang.

Qantas ivrige konsernsjef, Alan Joyce, bidro ikke akkurat til å øke sannsynligheten for at ruten blir noe av da han etter testflyvningene sa at han ikke ville ha noen problemer med å legge rutene på is. At han kom med denne uttalelsen om prosjektets fremtid, styrket heller ikke overbevisningen om at de vil bli realisert:

– Jeg vil ikke ha noen problemer med å si at vi ga prosjektet en skikkelig sjanse, men at vi ikke klarte det.

Lik flysmart24.no på Facebook