Sier farvel til superjumboen – hadde for mange feil

I likhet med andre flyselskaper skal Air France kvitte seg med sine Airbus A380-fly. Det er verdens største passasjerfly. Foto: Air France

Nok et flyselskap tar farvel med verdens største passasjerfly. Air France har nå sendt fra seg det første av 10 Airbus A380-fly, som landet på Malta for et par dager siden og leveres tilbake til leieselskapet for godt.

Dermed har franskmennene fulgt etter Singapore Airlines som for lengst har kvittet seg med sine to første super-jumboer. Begge selskapene skal, med tiden, fase ut flytypen fra sine flåter.

For Air France’ vedkommende startet denne prosessen med å sende det første av dem til Luca-flyplassen på Middelhavsøya etter en rundtur til Johannesburg. Der skal det strippes for alle selskapets farger, og få en helhvit flykropp.

For dårlig økonomi

I likhet med andre selskaper er flyet ulønnsomt i drift. I tillegg har Air France’ toppsjefer klaget over at det også vært uvanlige mye feil med A380-flyene:

– Et fly står på bakken nesten hver eneste uke, har de sagt til fransk presse.

Fordi flyet i selskapets utgave har over 530 seter, er det også store problemer med å finne erstatningsfly når superjumboen står på bakken med feil.

Det er imidlertid den dårlige driftsøkonomien på flytypen som nå får selskap etter selskap til å revurdere sin bruk av flyet. Publikum elsker flytypen fordi den er rommelig og stor. Flyselskapenes finansdirektører liker den ikke fordi den er svært dyr i drift.

Ute av flåten om få år

Av europeiske selskaper er det bare Lufthansa og British Airways som har kjøpt super-jumboen i tillegg til Air France. Overalt er det stor diskusjon om hvilken fremtid flyet har i den fremtidige drift. Også Lufthansa diskuterer utfasing av flyet.

Ifølge nettstedet Simply Flying skal Air France ha faset ut flyet helt innen 2024, etter at det første flyet kom i selskapets eie i 2009.

Den absolutt største eieren av Airbus A380-flyet er Dubai-baserte Emirates som har godt over 100 fly av typen. Et av disse går i fast rute til Kastrup utenfor København, som den eneste flyplassen i Skandinavia som har fast forbindelse med flytypen.

Brukes som delefly

Også Emirates har parkert to av sine fly for godt, og skal bruke dem som delefly. Selv om flyselskapet også skal fase ut flytypen, vil den likevel være i trafikk for Emirates frem til midten av 2030-tallet. Det er i alle fall det som er selskapets uttalte mål.

Den europeiske flyfabrikken Airbus trodde kjempeflyet skulle bli deres store salgssuksess. Det ble en flopp. Derfor har den  innledet sin langsomme ferd mot flykirkegården.

Bortsett fra noen sporadiske besøk på Oslo Lufthavn, har Norge ingen rute med A380. I testfasen av flytypen kom den til Oslo Lufthavn for å testes ut under strenge vinterlige forhold. Den testen ble vellykket.

Airbus A380 er et gigantfly, og konstruert for å kunne ta opp mot 850 passasjerer. Tidligere i år besluttet Airbus å stanse produksjonen. Det vil skje innen et par år. Bunnen hadde falt ut av markedet. Ingen flyselskap ville kjøpe flere.

Lik flysmart24.no på Facebook