Bare dette kan gi mange nye langruter fra Oslo

Dreamliner-flyene er Norwegians langdistanse-fly. Fra slutten av mars blir de borte fra Stockholm og København. Foto: Norwegian

Oslo Lufthavn ble med ett slag denne uken gjort til Norwegians nye hovedknutepunkt i Skandinavia for selskapets interkontinentale trafikk. Flyekspert tror ikke det betyr at nordmenn vil kunne velge og vrake i mange nye direkteruter til oversjøiske destinasjoner.

Det var Norwegian som torsdag gjorde det kjent at selskapet legger ned alle langdistanse-ruter fra Stockholm og København. Selskapet satser på Gardermoen som dets langrute-hub i Skandinavia for ruter til USA og Thailand.

Fører til mange nye ruter

Mens flyplassjefene i København og Stockholm fortviler over tapet av de viktige langdistanse-rutene, heiser sjefen på Oslo Lufthavn flagget. Å være den utvalgte flyplass for denne type trafikk innebærer normalt at det også kommer mange nye ruter for å kompensere for de mange som blir lagt ned de andre stedene.

Slik blir det neppe i Oslo, tror flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair:

– Markedet fra OSL er begrenset, spesielt vestover mot Nord- og Sør-Amerika. Det setter begrensinger for vekst. Jeg tror derfor vi må være realistiske og bør nok ikke forvente mer enn moderat vekst på langruter på OSL fra Norwegian, sier Elnæs til flysmart24.no.

Dette er muligheten Oslo må stase på

Han ser kun én mulighet til at dette skal kunne gi nye interkontinentale ruter fra Gardermoen. Det er at Norwegian får tilgang til å fly gjennom den såkalte Sibir-korridoren over Russland. Det kan gi nye ruter fra Oslo til Asia.

Å fly over Sibir er den korteste ruten mellom vest og øst, men er kun forbeholdt ett selskap fra hvert land. Russerne har avtale med regjeringene i Skandinavia og betrakter det som ett land. Her er det SAS som sitter på eneretten til å fly over Sibir.

Elnæs tror mye vil endre seg dersom også det norske lavprisselskapet slipper til i denne korridoren:

– Får Norwegian tilgang til Sibir-korridoren vil det komme ruter til Kina , Sør-Øst Asia og Japan. Det kommer til å innebære både helårs- og sesongruter, mener Elnæs.

Endrer status for Gardermoen

Hos Norwegian bekrefter man at nedleggelsen av langrutene fra Kastrup og Arlanda også endrer den formelle statusen for Oslo Lufthavn når sommersesongen for luftfarten starter i slutten av mars:

– Ja, det stemmer. Gardermoen blir den skandinaviske hub for vår langrutesatsing når vi sentraliserer den skandinaviske langdistansevirksomheten til Oslo, sier presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, til flysmart24.no.

Mange dansker og svensker via Oslo

Holmbergh Jacobsson sier at hun regner med at mange svensker og dansker nå vil reise med Norwegian via Oslo når dirketerutene fra deres egne land blir lagt ned til våren:

– Vi har ikke tall på hvilke nasjonaliteter som flyr mest, men det er likevel klart at det er mange svensker og danser som flyr til USA og Thailand allerede i dag dersom det passer bedre med reisedatoen, sier hun.

Norwegian flyr i dag direkte fra Oslo til New York, Los Angeles (sommerrute fra april), Fort Lauderdale i Florida og Orlando (sommerrute fra april), Oakland ved San Francisco (sommerrute fra april), Bangkok og Krabi i Thailand.

Bangkok-ruten stanses fra 25. mars, og det er høyst usikkert om denne kommer i gang igjen. Konkurransen på denne strekningen er knallhard og med et vedvarende prisprispress.

Lik flysmart24.no på Facebook