Norwegian-topp: – Folk bør droppe business class

Norwegians nestsjef, Geir Karlsen, sier folk bør droppe å fly business class av hensyn til klimautslippene. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Norwegian

Norwegians nestsjef, Geir Karlsen, retter hard kritikk mot de flyselskapene som tilbyr sine reisende å fly på business class. – Folk bør droppe business class, i alle fall på de korte strekningene.

Dette skriver finansdirektør og visekonsernsjef Karlsen i et innlegg i den danske reise- og luftfartsavisen Check-in.dk.

Han advarer folk mot de ekstra klimaskadene han mener business class påfører miljøet.

Færre seter og bedre plass

Kritikken går på at business-klassen har færre seter. Dermed reduseres utnyttelsen av flyene, i forhold til selskapene som kun har én klasse om bord.

Akkurat dette forholdet borer Karlsen i. Han advarer i innlegget folk mot de miljøkonsekvensene det har å fly med selskaper som tilbyr business class. Det betyr bredere seter, bedre benplass i en del av kabinen og plass til færre passasjerer enn bak på økonomiklasse.

– Flyr  man business class er det relevant kunnskap at man rundt regnet er årsaken til dobbelt så mye utslipp av CO2 enn hvis man velger et alminnelig sete, skriver Karlsen.

«De vil ikke snakke om det»

Han viser til folk som reiser i den delen av kabinen forbeholdt business class står for mer klimaskadelig utslipp i forhold til de som reiser på vanlig økonomiklasse.

– De gamle nettverksselskapene har selvsagt ikke interesse i av snakke for høyt om dette. Men det er ikke desto mindre et faktum man som klimabevisst reisende bør vite og forholde seg til. Flykunnskap er å droppe business class – især på de korte turer, skriver Karlsen.

Ber folk unngå flatseng på fly

Overfor flysmart24.no sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i selskapet at folk som flyr kan ta enkle valg som reduserer klimaskadene av deres reiser:

– I debatten rundt fly og klima er det viktig at forbrukerne er klar over hvilke enkle valg de selv kan ta for å redusere utslippene ved sin flyreise, nemlig å fly direkte, velge selskap med nye fly og unngå flatsenger, mener han og legger til:

– Dette er veldig enkelt og et uomtvistelig faktum hvis du som forbruker ønsker å redusere egne utslipp: Velger du businessklasse, slipper du ut dobbelt så mye CO2 som du gjør hvis du flyr økonomiklasse, sier Sandaker-Nielsen.

Samme kritikk

Når flysmart24.no spør Norwegian om det ikke kan virke svært bekvemt å be folk unngå business class når selskapet selv ikke tilbyr dette på kortere strekninger og intet har å tape på forslaget, kommer det ingen svar. Karlsen advarer heller ikke mot å fly business class på lengre flyturer, der også Norwegian har et premium-tilbud som selskapet har satset mye på å fylle opp med godt betalende reisende.

Kritikken som Karlsen og Norwegian kommer med, er av samme kaliber som den ledelsen for det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har fremmet tidligere.

Sjefen for selskapet, Jozsef Varadi, gikk imidlertid hakket lenger enn Karlsen. Han vil rett og slett forby business class på de kortere strekningene.

Gir kritikerne rett

Han mener flyreisende må finne seg i å sitte trangt og i overfylte fly for å spare miljøet. Han mener derfor at flyselskapene bør forplikte seg til å kutte ut business class på reiser under fem timer.

Overfor det amerikanske magasinet Forbes sier en talsmann for den internasjonale NGO Carbon Market Watch at det er korrekt at passasjerer på business class står for de største utslipp.

Lik flysmart24.no på Facebook