Flyekspert: Frykter at flere flyselskap vil gå konkurs dette året

Konkursen i det britiske reisekonsernet Thomas Cook tok også med seg Thomas Cook Airlines med seg. Foto: Thomas Cook

Over 20 flyselskaper gikk overende i løpet av fjoråret. Men det var én konkurs som overrasket flyekspert Hans Jørgen Elnæs spesielt: At charterfly-selskapet Thomas Cook Airlines skulle gå overende.

Den spente situasjonen i Midtøsten kan sende enda flere flyselskap utfor stupet, frykter han. Konkurslisten vil bli lenger i 2020, og han mener at en spesiell gruppe selskaper lever et farlig liv i så henseende.

Thomas Cook Airlines gikk med i dragsuget i den enorme reisekonkursen i den britiske reisegiganten Thomas Cook. Det ble en konkurs som rystet europeisk turistindustri da den inntraff om morgenen den 23. september.

Satt på bakken

Det rammet hundretusener av europeiske kunder, og satte 116 av Europas mest kjente charterfly på bakken. Noen få av dem – som ble overtatt av den nordiske delen av reiseselskapet Ving – kunne fly videre allerede neste dag, og fikk siden det nye navnet Sunclass Airlines.

For hoveddelen av flyselskapet var det imidlertid slutt, og flyene ble parkert i påvente å få nye eiere og nye navn.

Trodde Thomas Cook skulle reddes

Denne konkursen var den luftfartskonkursen som overrasker en av landets fremste luftfartseksperter, Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair, mest:

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Selv om selskapet hadde vært i problemer en stund, så det ut som det skulle ordne seg med ny finansiering. Men i siste time kom noen banker med krav om flere hundre millioner britiske pund i tillegg som de forlangte på bordet. Det klarte ikke Thomas Cook og konkursen var et faktum, sier Elnæs.

Flere selskap på bakken

Han tror vi vil få flere flyselskap-konkurser i det året som nettopp har begynt:

– Vi vil nok se noen flere flyselskap som blir satt på bakken. Spesielt små og mellomstore selskap er utsatt. I Europa vil konsolideringen i bransjen fortsette, men jeg tror det blir flyselskap Asia som får det mest utfordrende i 2020. Der vil vi se flest konkurser. Det er mange flyselskap som konkurrerer i de samme markedene og selv om passasjervolumet vokser er det press på billettpriser, det påvirker lønnsomhet marginen negativt, mener Elnæs.

Spenningen mellom USA og Iran

Han frykter også resultatet hvis den spente situasjonen i forholdet mellom USA og Iran eskalerer:

– Ja, blir det eskalering av konflikten i Midtøsten vil oljeprisen øke kraftig. Det vil sette flyselskap med svak økonomi under enda sterkere press. På generell basis er det små og mellomstore flyselskap som er mest utsatt i Europa, sier han og nevner italienske Ernest Air og tyrkiske Atlas Air. Begge har problemer og behov for ny kapital.

Disse gikk overende

I tillegg til Thomas Cook, var det flere selskap som måtte gi tapt i fjor.

Blant de kjente for norske reisende var bl.a. det islandske WOW Air. Selv om det vekstaggressive lavprisselskapet aldri hadde noen rute til Norge, var det likevel en kjent merkevare i det norske reiselivet. Det ble startet i 2011, og hadde et omfattende rutenett i Europa og til byer i USA.

Et annet selskap som mange nordmenn kjente var franske XL Airways. Dette var et selskap som Norwegian leide inn fly og mannskap fra i tider da det norske selskapet trengte mer kapasitet. Det gikk også konkurs i september.

Kjempet lenge, men måtte gi tapt

Indiske Jet Airways, med ruter til flere europeiske byer, kjempet lenge for å overleve men måtte til slutt gi tapt i midten av april.

Adria Airways var det nasjonale selskapet for Slovenia, men måtte likevel gi opp i fjor. Det gikk konkurs bare en uke etter at Thomas Cook ble satt på bakken.

Et annet europeisk selskap som måtte gi tapt var engelske FlyBmi som har hatt et par norske ruter – til Oslo og Stavanger. 16. februar i fjor var det imidlertid slutt.

Disse gikk også overende

Andre selskaper som gikk konkurs var:

Tyske Germania, Insel Air (Curaçao), Asian Express Airlines (Tadsjikistan), Fly Jamaica Airways, Air Philip (Sør-Korea), Avianca i Brasil og Argentina, Aigle Azur i Frankrike, Peruvian Airlines, New Gen Airways (Thailand), Via Airlines i USA og Astria Airlines i Hellas.

TAM Bolivia gikk også overende, det samme gjorde Taron Avia i Amenia, Al Naser Wings Airlines i Irak og Aerolínea de Antioquia i Colombia. Dessuten Wisdom Airways i Thailand, Silverstone Air (Keyna) og Far Eastern Air Transport i Taiwan.

Lik flysmart24.no på Facebook