Flygigantene vil gi størst erstatning til gullkort-kundene

United Airlines er blant de flyselskapene i USA som strammer inn på reglene om kompensasjon ved forsinkelse. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flere amerikanske flyselskap har skjerpet kravene for kompensasjon overfor passasjerer som blir utsatt for forsinkelser. Sist ute er United Airlines.

Flyselskapet har i et rundskriv nylig bedt sine ansatte om ikke aktivt dele ut verdikuponger til forsinkede passasjerer før det er snakk om en forsinkelse på minst seks timer.

Selskapet forsvarer denne endringen i praksis med at det er basert på «tilbakemeldinger selskapet har fått,» som det sies. Når det så har blitt reist spørsmål om hvem som har gitt disse tilbakemeldingene, kommer det imidlertid ikke noe svar.

Hadde fått penger i EU

En talsmann for United har bekreftet at selskapet ikke skal gi noen form for kompensasjon hvis det dreier seg om mindre enn seks timers utsatt flyving. Til nå har selskapet kunnet gi vouchers etter tre-fire timers forsinkelse.

De skjerpede reglene gjelder flyvinger som blir forsinket på grunn av tekniske problemer eller mannskapsmangel. Slike forhold hadde helt klart vært kompensasjonsberettiget i EU, med til dels store erstatninger til de reisende. I USA er det imidlertid selskapene selv som avgjør om kunden er berettiget kompensasjon, og ikke en offentlig drevet flyklagenemnd slik som for eksempel i Norge.

Mest til de beste kundene

Er forsinkelsen under seks timer, skal ansatte i United kun gi reisende kompensasjon hvis de krever det.  Og selskapet åpner også for ulik kompensasjon til de ulike passasjerene, avhengig av hvilket bonusklubb-nivå de ulike passasjerene har.

De beste kundene vil med andre ord kunne få de største summene. Det er ikke slik som innen Europa der det er forsinkelsens og flyturens lengde, og ikke kundens gullkort-status, som avgjør størrelsen på erstatningen.

Fra før av har både Delta Air Lines og American Airlines klare regler for hvor lang forsinkelsene må være for at de tar frem kompensasjonsheftet og gir passasjerer penger som plaster på såret. Også her kan nivået i bonusklubben spille en rolle for hvor rause selskapet er.

Holder tilbake informasjon

Det amerikanske nyhetsnettstedet Skift.com har skriver at mange amerikanske flyselskap også unnlater å opplyse om hvilke kompensasjonsregler som gjelder hos dem. På den måten, skriver nettstedet, unngår man at passasjerene lager bråk når reglene blir endret og skjerpet.

Det fins unntak:

Lavprisselskapet JetBlue, derimot, er åpen om sine regler. Det følger den praksis å sende ut billettvoucher på 50 dollar (tett på 500 norske kroner) til alle passasjerene dersom forsinkelsen er på mer enn 4 timer. Så økes summen med forsinkelsens faktiske lengde.

LES OGSÅ: Test av fly med én pilot allerede i år: – Sikkerheten blir svekket

LES OGSÅ: Norwegian innfører betaling for kabinkoffert

LES OGSÅ: Flyekspert: Frykter at flere flyselskap vil gå konkurs dette året

LES OGSÅ: Dette er de 20 tryggeste flyselskapene i verden

Lik flysmart24.no på Facebook