Nedskytingen: – Hvorfor ble ikke luftrommet over Iran stengt?

Flyet fra Ukraine International Airlines kunne ta av fra Teheran fordi luftrommet var åpent. Foto: Ukraine International Airlines

Nedskytingen av det ukrainske flyet med 176 mennesker om bord har rystet en hel verden. Nå stiller en norsk flyanalytiker spørsmålet som kunne ha hindret katastrofen.

– Hvorfor ble ikke all lufttrafikk i iransk og irakisk luftrom stoppet i forkant eller like etter at Iran hadde sent av gårde missiler mot baser i Irak? spør Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair.

Han tror internasjonale luftfartsmyndigheter vil måtte svare for dette når det nå er klart at flyet, slik amerikanske og kanadiske instanser hevdet nokså raskt, ikke var utsatt for en ulykke men ble skutt ned.

Spent situasjon i mange dager

Elnæs mener at tragedien med Ukraine International Airlines aldri ville ha inntruffet hvis luftrommet over de to landene hadde blitt stengt.

Spenningen mellom USA og Iran hadde vart i mange dager da nedskytingen skjedde. Elnæs mener det derfor hadde vært god tid til å foreta en stenging av luftrommet. Nedskytingen skjedde også flere timer etter at de iranske missilene ble avfyrt.

Elnæs mener at rute PS752 da aldri hadde kommet i luften:

– Ukraine International Airlines-flyet ville ikke fått tillatelse til å ta av fra flyplassen i Tehran fordi luftrommet ville vært stengt for all sivil lufttrafikk, sier Elnæs.

Har blitt stengt

I andre situasjoner har flere land stengt luftrommet når det har oppstått militære konflikter og spenning som kan ha truet luftfarten.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Pakistan stengte luftrommet over eget land i ubestemt tid februar i fjor da det oppstå en militært spent situasjon overfor India.

Likeledes stengte Russland luftrommet i nærheten av Syria, Libanon og Kypros flere dager i fjor. Årsaken skal vært at det russiske militæret gjennomførte en marineøvelse og prøveoppskyting.

Vil få etterspill

Han tror flytragedien vil komme til å få etterspill for de internasjonale luftfartsmyndighetene:

– Ja, dette tror jeg luftfartsmyndighetene på internasjonal basis vil drøfte. Utfallet blir sannsynlig  at vi får en  innstramming for sivile flyoperasjoner i konfliktområder for å unngå at en slik tragedie skjer igjen, sier Elnæs.

Han mener flere instanser har et ansvar og at Iran burde ha stengt sitt eget luftrom for egen og annen sivil lufttrafikk.

Nye retningslinjer

– I det større bildet er det ICAO og IATA som kan legge føringer om hvordan flyselskapene bør operere i konfliktsoner og områder hvor konflikt kan være nært forestående, sier Elnæs.

Han tror det vil bli satt opp en internasjonal kommisjon i etterkant av nedskytingen.

-Den vil komme med nye retningslinjer for sivil luftfart i forbindelse med flyoperasjoner i konfliktområder, i områder hvor situasjonen er ustabil og hvor det kan bryte ut konflikt i løpet av kort tid, mener Elnæs.

Norwegian har midlertidig sluttet å fly over Iran etter at Iran-konflikten blusset opp.

Lik flysmart24.no på Facebook