Vil stoppe Europas travleste flyrute – ber folk bruke toget

Flyruten mellom Madrid og Barcelona har rundt 2,5 millioner reisende i året. Nå er krefter i sving for å legge den ned til fordel for hurtigtoget. Foto: Iberia

Det er et voksende press mot de korte flyrutene i Europa. Nå har søkelys blitt satt på den aller travleste av dem alle, den spanske innenriksruten mellom Barcelona og hovedstaden Madrid.

Forslaget har nå kommet om å begrense trafikken på byens største flyplass. Fokuset er spesielt satt på Madrid-ruten og heller satse på å få folk til å ta toget. Ruten har nesten 19 000 flyvninger i året. Flytiden rundt 1,5 timer.

Med høyhastighetstoget AVE tar det 2,5 timer å kjøre den samme strekningen med lyntoget. Spania har et voksende nett av hurtigtoglinjer.

Vil satse på høyhastighetstog

Det er borgermesteren i Barcelona, Ada Colau, som står bak utspillet om å stanse denne ruten. Hun mener at det av miljømessige årsaker er nødvendig å satse helt og fullt på høyhastighetstog på strekningen.

Hun mener ruten vil få ytterligere aktualitet etter som det spanske jernbaneselskapet Renfe er i ferd med å lansere et billigtilbud med høyhastighetstogene, AVLO. Her har togselskapet lansert priser helt ned mot 10 euro for én vei.

Dette vil gjøre jernbanen mer konkurransedyktig i pris, mener hun.

Heftig trafikk hver dag

Flytrafikken mellom Spanias to største byer har mer enn 30 daglige avganger hver vei. Det er tre selskaper som konkurrerer om passasjerene: det nasjonale selskapet Iberia, Air Europa og lavprisselskapet Vueling.

Barcelona har utarbeidet sitt eget miljøprogram, kalt ZBE, skriver avisen El Periodico. I denne planen går det frem at man ønsker å redusere flytrafikken på lufthavnen El Prat. Denne flyplassen er, i likhet med Barajas-flyplassen utenfor Madrid, på listen over Europas 10 største lufthavner.

De lokale katalanske myndighetene ønsker å stimulere til at folk i større grad velger den mer miljøvennlige togtransporten. Det er godt utgangspunkt for en slik plan. Spania har et av Europas mest moderne og best utbygde hurtigtognett. Den tilbyr reiser som har blitt en attraksjon i seg selv for turister – mange nordmenn inkludert.

Flysjef ber folk ta toget

Det er ikke bare i Spania at nødvendigheten av korte flyruter blir tatt opp.

Likevel vakte det mer enn normal oppsikt sa sjefen for det nederlandske flyselskapet KLM, Pieter Elbers, i fjor sommer rykket ut med et forslag om at folk burde reise med tog i stedet for fly på de kortere strekningene.

Dette er mest aktuelt i de sentrale deler av Europa hvor byene ligger tett og jernbaneforbindelsen allerede er god. Eksempelvis er det i dag i praksis slutt på å reise med fly mellom Paris og EU-hovedstaden Brüssel. Et par avganger hver dag er alt.

Rammer også Norwegian

At toget har sin renessanse i deler av Europa har også det norske lavprisselskapet Norwegian fått erfare. I Sverige har fenomenet flyskam fått atskillig større gjennomslagskraft enn her hjemme.

Det har ført til at spesielt innenrikstrafikken med fly har fått ned. Som en følge av den reduserte etterspørselen har Norwegian besluttet å legge ned flyruten mellom Stockholm og Malmø.

Ruten, som har rundt én million reisende i året, ble avviklet i innværende måned.

De to travleste innenriksrutene i Norge, mellom Oslo – Trondheim og Oslo – Bergen, er de sjuende og tiende travleste, ifølge en oversikt fra analyseselskapet OAG.

Lik flysmart24.no på Facebook