Maten på all inclusive-hotellet var rått kjøtt og ustekte poteter

All inclusive-hotellet Arabella Beach ved Varna får ikke mye skryt av mattilbudet. Foto: Ving

Da Vings representanter sjekket matkvaliteten på all inclusive-hotellet ble de norske gjestene bedt om å forlate hotellet. De ble sendt på restaurant og anmodet om å spise et annet sted resten av ferien.

Det ble alt annet enn en hyggelig Syden-tur for nordmennene på det bulgarske hotellet sist sommer. De hadde kjøpt en alt inkludert-pakke. Det er en ferieform der fly, hotell og mat og drikke på feriehotellet er inkludert i billettprisen.

Det skulle de ikke ha gjort. Etter kort tid konkluderte flere gjester med at maten på hotellet var så dårlig at den ble oppfattet som helseskadelig.

«Sjarmerende i seg selv»

Det aktuelle hotellet var Arabella Beach som ligger ved ferieområdet Albena i Bulgaria, noen kilometer nord for det mer kjente feriestedet Golden Sands.

Vings egen vurdering av hotellet er bare 2 vinger (stjerner) og skriver at dette er et enkelt all inclusive-hotell som ligger ved Svartehavskysten. Om byen heter det at den har en arkitektur som kan minne om Sovjet-tiden, men at «dette kan være sjarmerende i seg selv.»

Spesielt sjarmerende var imidlertid ikke mattilbudet på hotellet. Det var av en slik kvalitet at den havnet som klagesak i Transportklagenemnda for pakkereiser.

Rått kjøtt

Her forteller en av gjestene at han hadde kjøpet pakkereise for fire, i to uker. De oppdaget fort at maten som ble tilbudet dem, etter deres mening ikke var av akseptabel kvalitet. Det var bl.a. rått kjøtt og ustekte poteter, som han oppfattet som direkte helseskadelig.

Etter at de hadde fått servert dårlig mat den første uken, tok gjesten kontakt med Ving.

Reiselskapet reagerte kjapt og sendte noen av sine representanter til hotellet for selv å sjekke forholdene. Denne inspeksjonen skjedde uten at hotellet var klar over at de var Ving-ansatte. Konklusjonen deres var at de måtte si seg enig i gjestenes klager.

Mange klaget

Vings løsning ble å løse gjestene fra mat-delen av turens kostnad. De fikk dekket det serveringen utgjorde den uken som gjensto av ferien. På den måten kunne de spise lunsj og middag på restauranter andre steder i byen de bodde i.

Ving fikk til sammen 10 klager fra hotellets gjester på det samme hotellet, og de fikk alle fikk tilbud om å få mat-delen av oppholdet refundert. Dette aksepterte så å si alle.

Denne delen ble regnet ut til å bli 3 400 for den aktuelle gruppen.

En av gjestene leverte inn kvitteringer for 3 600 kroner i restaurantregninger etter turen, men mente at Ving i tillegg burde refundere det hotellmaten kostet, slik at beløpet han skulle ha tilbake ville bli 7 300 kroner.

Nok er nok

Det har imidlertid Ving sagt nei til, og får støtte i pakkereisenemnda.

Den mener at kunden har fått tilbake de utgiftene som faktisk kan dokumenteres, og bør være fornøyd med å ha fått 200 kroner ekstra slik at absolutt alle de uventede ekstra matutgiftene ble dekket.

Nordmennene er ikke alene om å klage på hotellet. På Tripadvisor.com maten blir mattilbudet omtalt som «motbydelig» og «fryktelig.» En av gjestene påstår at dette er det verste hotellet han noen gang har bodd på. Hotellet har svart på noen av innleggene og beklaget forholdene.

Lik flysmart24.no på Facebook