Dette nye kjempeflyet skal erstatte verdens største flykjendis

Boeing 777X-flyet kom endelig på vingene for første gang forrige helg. Siden har det blitt flere turer. Flyet skal erstatte legendariske Boeing 747 Jumbojet. Foto: Boeing

Da dette flyet tok av for første gang sist lørdag, betydde det samtidig at tiden for alvor begynner å renne ut for flylegenden Boeing 747 Jumbojet.

Hos British Airways (BA) er det klart at verdens største fly med to motorer, som så langt blir kalt Boeing 777X, skal avløse selskapets aldrende Jumboer.

Det innebærer at nok et flyselskap faser ut verdens mest kjente flytype. Det store flyet med kuppelen foran på flykroppen er kjent som Jumbojet’en for de fleste. BA har bestilt 18 fly av dens arvtaker, mens Lufthansa skal ha 20.

Gratulasjon fra konkurrent

Det var knyttet enorm spenning til Boeing 777X-flyets aller første flytur sist lørdag, etter mange års utviklingsarbeid og et halvt år forsinkelse på grunn av motortrøbbel. Den skjedde etter at to forsøk tidligere var blitt avlyst.

Artikkelen fortsetter under bildet

Vingetuppene på en Boeing 777x kan vippes opp når det skal inn til gate. Foto: Boeing

Flyet var i luften i 3 timer og 51 minutter før det landet igjen på Boeing airfield. Da sto Boeing-ansatte rundt flyplassen og klappet for den enorme maskinen, som også er verdens lengste med sine 77 meter. Dens konkurrent, Airbus A350, er opptil 74 meter.

Etter landingen kom også en gratulasjonshilsen på Twitter fra den europeiske konkurrenten Airbus. Senere har det vært flere testturer, alle tilsynelatende like vellykkede.

Kapteinen storfornøyd

Kapteinen på flyvingen, Van Chane, var full av lovord om flyet etter testturen:

– 77X-flyet fløy vakkert og turen var meget produktiv, sa han til egen pressetjeneste.

Det nye langdistanseflyet vil ha en kapasitet på opptil 426 seter i en to-klasse innredning. Spektakulært er det at den ytterste delen av vingene kan foldes sammen etter landing. Dette for å gjøre manøvreringen av flyet inn til terminalen enklere.

Større, på alle måter

Dagens Boeing 777, som ofte er å se på Oslo Lufthavn, har mindre dimensjoner enn den nye versjonen. 777X har større motorer, større flykropp og mye større vinger.

Dessuten er det en del finesser i kabinen som skal gjøre selve flyopplevelsen mer behagelig for de reisende, blant annet økt kabintrykk, større luftfuktighet men mindre støy.

Selve kabinen er rommeligere og med større bagasjehyller enn på andre såkalte wide body-fly.

Mange vil ha flyet

Flyet har dessuten – som Dreamlineren som er Norwegians langdistansefly – større vinduer enn på andre fly, og vinduene kan også dimmes.

Flyet produseres i to utgaver – Boeing 777-8x og 777-9x. Det var 9-utgaven som fløy i helgen. Flyet har 10 prosent lavere drivstoff-forbruk enn sin forgjenger, og 10 prosent lavere driftskostnader.

Flyselskapene har derfor stor tro på den nye flytypen, den første av de så langt 340 bestilte flyene ventes å kunne bli levert fra neste år av. Det Dubai-baserte selskapet Emirates er lanseringskunde og har bestilt 125 fly. Midtøsten-konkurrenten Qatar Airways, også kjent på Gardermoen, skal ha 60.

Lik flysmart24.no på Facebook