Knuste Norwegians fartsrekord på strekningen New York – London

En Boeing 747 Jumbojet fra British Airways fløy lørdag kveld strekningen New York til London på under 5 timer. Dermed falt fartsrekorden som Norwegian satte for to år siden. Foto: BA

Det nasjonale britiske flyselskapet British Airways (BA) har tatt tilbake «verdensrekorden» i flytid mellom New York og London. Den hadde Norwegian. Men så dukket storm Ciara opp og ødela alt for det norske selskapet.

Rekorden satte Norwegian under en flyving fra JFK-flyplassen i New York i januar 2018. Den tilhørte inntil da nettopp BA.

Kraftig medvind

Da Norwegian på en flyvning opplevde en kraftig medvind, slo den BAs rekord med tre minutter og landet på Gatwick-flyplassen etter 5 timer og 13 minutter.

Men nå er rekorden igjen tilbake på britiske hender, og det kan selskapet takket stormen Ciara for.

Uværet, som plager det meste av Norge og Europa, gjorde at et Boeing 747-fly fra BA lørdagskvelden fløy strekningen New York til London på bare 4 timer og 56 minutter. Flyet skulle ha landet 06.25, men tok bakken allerede klokken 04.43.

Flyet oppnådde en hastighet på 1 300 kilometer i timen over Atlanteren, mens den vanlige hastigheten er rundt 900 kilometer i timen, skriver avisen The Telegraph.

Stampet i motvind

Det normale for denne strekningen er mellom 6,5 og 7 timers flytid. At Ciara plaget de flyene som skulle andre veien, fra Europa til US, var også tydelig. Noen fly ble opptil 2 timer og 30 minutter forsinket på grunn av uværet, skriver britiske aviser.

Norwegian tok rekorden da et av selskapets Boeing 787 Dreamliner-fly kom inn i en kraftig jestrøm i midten av januar for to år siden. Rute DY 7014 kom opp i en hastighet av 1249 kilometer i timen.

Kapteinen på BA-flyet, Harold van Dam, sa ifølge avisen The Telegraph at de kunne kommet fram enda raskere om flyet ikke hadde blitt sinket av turbulens underveis.

Supersonisk fart?

Van Dam forklarte at selv om Dreamlineren fløy raskere enn lydens hastighet, var ikke farten supersonisk. Dette fordi man for luftfarts vedkommende må regne hastighet gjennom luften og ikke over bakken.

På flyvingen fra New York var hastigheten i luften mye lavere på grunn av den sterke jetstrømmen.

Da BA satte rekorden som Norwegian slo, dreide det seg om en flyving som fant sted i 2015. Da benyttet det britiske selskapet en Boeing 777 – trippel seven som den kalles – på turen.

Lik flysmart24.no på Facebook