Ville åpne flydør i luften – dømt til to års fengsel

Kvinnen skapte panikk om bord da hun ville åpne flydøren. Her flyselskapet Jet2s fly på lufthavnen i Stansted. Foto: Stansted Airport

Flyselskapene og rettsapparat tar ikke med silkehansker på folk som opptrer på en måte at de setter andres liv i fare når de oppholder seg i fly som er i luften.

Et tydelig eksempel på det er en 26 år gammel kvinne som nå er dømt til to års fengsel for å ha forsøkt å åpne flydøren, Det skjedde  hos lavprisselskapet Jet2 midt under en flytur fra Stansted-flyplassen i London til Dalaman i Tyrkia.

Hendelsen fant sted sist juni, onsdag falt dommen mot kvinnen i Chelmsford Crown Court.

Kunne ikke ha klart det

Kvinnen har hevdet at hun hadde en «blackout» og ikke kunne huske noe av den dramatiske hendelsen om bord.

Mange vitner hadde derimot detaljerindring om hva kvinnen hadde gjort. Det forholdt retten seg til og trodde ikke på kvinnen som hevdet at hun hadde mistet hukommelsen om det som skjedde fordi hun hadde blandet alkhol med medisiner, skriver avisen The Indepenent.

Selv om det ikke er fysisk mulig for et menneske å åpne en flydør på grunn av trykkforskjellen, fant kapteinen ut at situasjonen om bord var så dramatisk at han avbrøt turen og snudde flyet hjem til England.

Skapte stor frykt om bord

Da hadde den rabiate kvinnen også skapt ytterligere frykt og redsel både blant ansatte og passasjerer. Hun hadde skreket ut at hun hadde til hensikt å drepe alle om bord, mens hun forsøkte å åpne flydøren.

Saken vakte voldsom oppsikt da den skjedde, ikke minst fordi to jagere fra det britiske luftvåpenet gikk på vingene for å eskortere flyet ned på bakken. Der ble kvinnen straks arrestert.

Jet2 har i etterkant sagt at hendelsen kostet dem 86 000 britiske pund, rundt 900 000 norske kroner. Dette kravet har blitt presenter for den unge kvinnen som er svartelistet på livstid hos selskapet.

Slik forklares saken

Flysart24 har i en tidligere artikkel forklart at det ikke er mulig for et menneske å åpne døren fra innsiden. SAS-styrmann.

Spørsmålet har blitt reist i SAS-magasinet «Scandinavian Traveler». Der kan publikum rette spørsmål til selskapets piloter om forhold som opptar eller engster dem i forbindelse med flyvinger.

Den norske andrepiloten Jostein Sørli har jobbet i SAS i mange år, og kan berolige Per og alle andre som frykter at dørene skal åpne seg:

– Hvis du følger nøye med når en flydør åpnes eller lukkes, kan du se at den går litt innover før den går utover. Dette er fordi de fleste fly bruker det som kalles en «pluggdør». Det kalles den fordi den fungerer som en plugg i skroget når den lukkes, fordi den blir litt større på innsiden, skriver Sørli.

Velkjent for norske reisende

Han sier at når flyet er i luften, er det innvendige lufttrykket alltid høyere enn det utvendige.

– I de fleste fly kan trykket bli omtrent åtte ganger høyere innvendig enn utvendig. En bivirkning av denne trykkforskjellen er at alt inne i flyet presses utover og stenger av alle utganger, inkludert dørene. Så oppe i lufta blir flydørene dyttet på plass av en kraft som muskelkraften vår aldri vil klare å hamle opp med, skriver Sørli.

Jet2 har ingen ruter i Norge, men er et vel

kjent selskap ute i Europa – ikke minst på de populære feriemålene langs Middelhavskysten.

Lik flysmart24.no på Facebook