Fikk gigant-erstatning etter trøbbel på business class

Flyvningen fra New York til Hawaii skulle ha skjedd med et Boeing 777-fly. Så oppsto det problemer. Foto: United Airlines

Mannen hadde kjøpt billett på business class og gledet seg til å ha det riktig så behagelig på den over 11 timer lange flyturen. Like før avgang måtte han imidlertid gi fra seg setet sitt og flytte bak i kabinen.

Det skulle vise seg å gi en kompensasjon som var så stor at den vekker oppsikt selv blant de mest erfarne reisende.

Situasjonen oppsto da flyselskapet United Airlines uventet måtte bytte flytype på en avgang fra New York til Hawaii sist lørdag. Det måtte sette inn en flytype med færre seter enn det de opprinnelig hadde solgt.

Mistet plassene sine

Slikt skaper trøbbel fordi mange reisende da risikerte å miste plassene sine. Det gjaldt ikke minst de som reiste på business class, en gruppe reisende som normalt betaler mye for god komfort og service på sine flyturer.

Siden det ikke var nok mange seter foran gardinen, var selskapet avhengig av at noen ville flytte bakover i flyet til ikke fullt så fasjonable seter.

Det skjedde ikke uten en mer enn raus erstatning fra United, ifølge flynettstedet Wiew from the Wing.

Rett i hånden

Den aktuelle passasjeren og de andre som sa seg villige til å bli flyttet bakover i flyet fikk et gavekort (voucher) på ikke mindre enn 10 000 dollar som plaster på såret.

Det tilsvarer 94 000 norske kroner, som de fikk stukket rett i hånden. Dette kom de for øret som følger godt med i luftfarten.

– Det ble delt ut noen helt sinnssykt store kompensasjoner her i dag, kunne en melde på flynettstedet Flyertalk. Han hadde fått nyss om den ekstraordinære gavmildheten fra United.

Andre kommenterte hendelsen på Flyertalk med at «for 10 000 dollar hadde jeg gladelig gått av flyet, om nødvendig.»

Meget godt betalt

At summen vekker oppsikt er ikke rart. Spesielt tatt i betraktning at en helt normal business class billett på den aktuelle ruten, UA 363, koster rundt 11 500 norske kroner. Det viser en prissjekk flysmart24.no har gjort.

Ifølge flynettstedet hadde selskapet opprinnelig solgt flyvingen fra Newark-flyplassen utenfor New York til Honolulu med en virkelig kjempe innen luftfarten, en Boeing 777-200.

Før avgang måtte selskapet imidlertid bytte ut det planlagte flyet med en mindre flytype, en Boeing 767-300 som har færre seter også i business class.

Hadde det godt under turen

Derfor trengte selskapet å nedgradere ni av de reisende som hadde kjøpt billett på business class. Disse måtte reise i en klasse som heter Premium economy, som ikke er i nærheten av et vanlig økonomisete.

Ifølge nettstedet kan det best sammenlignes med en plass i første klasse på innenriksfly i USA, store seter med fotskammel.

Intet dårlig alternativ, det heller.

Begrense skadene

United bekrefter at selskapet måtte bytte flytype. Det vil ikke kommentere den mer enn generøse kompensasjonen de aktuelle passasjerene fikk.

Selskapet begrenser seg til å si at det forsøker å gjøre konsekvensene så små som mulige for de reisende når slikt som dette skjer.

– Noen ganger blir vi nødt til å bytte til en annen flytype like før avgang, sier selskapet.

Ruten har avgang 08.45 fra Newark og lander ifølge Uniteds egen tidtabell på Hawaii klokken 14.07 lokal tid.

Lik flysmart24.no på Facebook