Norwegian kutter 85 prosent av flyvningene – åpner for total stans

Norwegian kutter så mye av trafikken at bare 15 prosent av rutene skal flys. Foto: Norwegian

Krisen i europeisk og internasjonal luftfart vokser fra time til time. Nå har Norwegian sendt ut en børsmelding der selskapet gjør det klart at 85 prosent av avgangene vil bli kansellert.

Selskapet åpner også for at hele flåten blir satt på bakken, slik konsernsjef Jacob Schram advarte om før helgen.

Også SAS har satt opp et kriseprogram, se nedenfor.

Stort sett innenriksfly

Som følge av at de fleste av selskapets fly blir parkert, må Norwegian permittere rundt 7300 medarbeidere. Permitteringsreglene varierer fra land til land, og Norwegian har allerede startet samtaler med representanter for fagforeninger og andre ansatte i alle land vi har virksomhet, heter det i meldingen.

Fra 21. mars vil selskapet stort sett fly bare innenriks i Norge.

Dette blir ruteprogrammet fra 25. mars og som i alle fall vil vare frem til 17. april:

Norge:

Oslo – Bergen/Stavanger/Trondheim: 4 daglige avganger
Oslo – Ålesund/Bodø/Evenes/Tromsø: 2 daglige avganger
Oslo – Alta/Kirkenes: 1 daglig avgang
Oslo – Haugesund/Kristiansand/Molde: 1 daglig avgang
Oslo – Svalbard: 3 ukentlige avganger
Oslo – Stockholm/København: 2 daglige avganger
Oslo – Helsinki: 4 ukentlige avganger
Stavanger – Bergen: 1 daglig avgang
Bergen – Trondheim: 1 daglig avgang

Sverige:

Stockholm – Kiruna: 4 ukentlige avganger
Stockholm – Luleå/Umeå: 2 ukentlige avganger
Stockholm – Helsinki: 2 daglige avganger
Stockholm – København: 2 daglige avganger

Danmark:

København – Oslo: 2 daglige avganger

Finland:

Helsinki – Kittilä: 6 ukentlige avganger
Helsinki – Oulo: 1 daglig avgang
Helsinki – Rovaniemi: 1 daglig avgang

– Luftfarten står overfor en ekstraordinær krise der også vi i Norwegian må sette de aller fleste av flyene våre på bakken og permittere en stor andel av våre kolleger. Disse egne tiltakene er dessverre ikke nok, sier Schram i meldingen.

Han sier at det i denne helt kritiske situasjonen er svært positivt at norske myndigheter har uttalt at de vil gjøre det som trengs for å trygge norsk luftfart.

– Slik kan viktig infrastruktur og titusenvis av jobber opprettholdes, sier Schram i meldingen mandag.

Dette gjør SAS

Ifølge pressesjef i SAS, John Eckhoff, setter selskapet opp følgende program som selskapet vil fly de nærmeste ukene.

Innenriks: Alle ruter med få unntak

Skandinavia: Ruter mellom de skandinaviske hovedstedene samt København til Bergen, Gøteborg og Stavanger

Europa: Ruter til Amsterdam, Brussel, Dublin, Frankfurt, Helsinki, London Heathrow, Manchester, Paris, Reykjavik, Zürich, Alicante, Las Palmas, Malaga, Palma de Mallorca, Nice og Athen

USA: København-New York, København-Chicago og Stockholm-New York

Asia: København-Tokyo

Flere setter fly på bakken

Også flere andre land i Europa har sagt at de vil gjøre alt de kan for å sikre at egne flyselskaper kan komme gjennom krisen og fortsette driften når samfunnet returnerer til normalen.

Kuttene i Norwegian skjer samtidig som et av Europas økonomisk mest robuste flyselskap, irske Ryanair, åpnet for å sette alle flyene på bakken i april og mai.

Dette skjer fordi stadig nye land setter, i likhet med Norge, bom for ankomst av andre enn landets egne innbyggere. I tillegg har salget av flybilletter stupt over hele verden, og stanset kapitaltilførselen til flyselskapene.

Dødelig cocktail

Høye faste kostnader og så å si null inntekter er en dødelig cocktail som nå rammer hele bransjen.

Derfor kom Ryanair, som er Europas i særklasse største flyselskap, mandag med en børsmelding. Den har et dramatisk innhold:

Selskapet setter nå 80 prosent av flyene på bakken. Det kan bli mye verre. Selskapet skriver også at det er forberedt på at alt av fly blir parkert inntil videre. Selskapet har 470 fly av typen Boeing 737-800.

Vil kunne ri av stormen

– Covid-19 biter på Ryanair akkurat som alle andre flyselskap. Men, Ryanair er en av de best kapitaliserte flyselskap og vil kunne ri av korona-turbulensen. Når den er over kommer Ryanair knallhardt tilbake, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i konsulentselskapet WinAir, til flysmart24.no.

Ryanair er absolutt ikke alene. Selskapet etter selskap melder om dramatiske kutt fordi bunnen har falt ut av markedet.

Søndag gjorde SAS det kjent at selskapet innstiller rundt 90 prosent av virksomheten og permitterer 10 000 ansatte. Et annet nordisk selskap, det nasjonale finske selskapet Finnair, har også meldt om et kutt på samme nivå.

Sju av ti avganger kan bli borte

Lufthansa-gruppen, som er den største flygruppen i Europa, jar åpnet for å dra ned virksomheten med 70 prosent.

Polske LOT har innstilt så å si alt av virksomhet ut av landet. Det gjelder bl.a. de tre daglige avgangene mellom hovedstedene Warszawa og Oslo.

Også flykonsernet Air France-KLM har erkjent at store kutt må til om selskapene skal overleve. British Airways drar ned 75 prosent av virksomheten. Virgin Atlantic, et annet britisk selskap, gikk mandag ut med melding om 80 prosent kutt i sin virksomhet.

Lik flysmart24.no på Facebook