Dramatisk analyse klar: Flere flyselskap vil gå konkurs i mai

Mange flyselskap lever en farlig hverdag, og vil gå konkurs hvis inntektstørken fortsetter. Det advarer analyseselskapet CAPA. Foto: O'Hare International Airport

Hvis ikke flyselskapene får finansiell hjelp nå, vil mange gå overende om få uker. Det er det internasjonale analyseselskapet CAPA som kommer med denne dystre spådommen i en fersk melding.

CAPA mener at flere flyselskap, som ikke har mye penger på bok eller solide eiere, allerede er teknisk konkurs som følge av at passasjertrafikken nærmest har klappet sammen de seneste ukene.

Disse er mest utsatt

– Små og mellomstore flyselskaper har tøffe tider nå. Det er ofte denne kategori flyselskap som er mest utsatt for svingninger i markedet, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i analyseselskapet WinAir til flysmart24.no.

Konklusjonen i CAPAs analyse av den dramatiske situasjonen er mer enn dyster:

De fleste flyselskapene vil ha gått konkurs innen slutten av mai, hvis dagens situasjon fortsetter. Nå blir selskapene tappet for inntekter, samtidig som utgiftene renne ut av dem i strie strømmer.

Historisk svikt

– De fremtidige billettbestillingene oppveier ikke på langt nær alle avbestillingene. Hver ny anbefaling fra ulike regjeringer handler om å fly mindre eller ikke i det hele tatt. Etterspørselen tørker inn på en måte som vi ikke har sett før i bransjens historie, skriver CAPA i sin rapport.

Selskapet advarer mot at normale tilstander ser ut til å være langt fremme i horisonten.

CAPA skriver derfor at det er nå regjeringene må sette inn hjelpen til flyselskapene hvis de skal ha en kritisk infrastruktur klar når korona-krisen en gang er historie. Hvis de venter til epidemien er over, kan det være for sent.

Hindringene må vekk

Dessuten, mener analyseselskapet, er det viktig å oppheve grensestengingene som mange land, deriblant Norge har innført, så snart det er helsemessig forsvarlig. Bare ved en slik  endring kan en normalisering av trafikken skje.

CAPA skriver at helse-tiltakene, som rammer luftfarten knallhardt, ikke er koordinert. Hvert land setter i verk reisehindringer som er ment å virke kun for egen nasjon.

Selskapet skriver at da president Donald Trump stengte grensene for personer fra Europa, brydde han seg ikke engang om å orientere sine kolleger i Europa om hva ha ville sette i gang.

Svak økonomisk stilling

– Andre land har tross alt klart det litt bedre enn det, skriver selskapet syrlig.

Flyanalytiker Elnæs i WinAir mener at det helt naturlig er flyselskaper med en svak økonomisk stilling fra før av, som er mest utsatt nå:

– De vil ha behov for likviditet om Covid-19 situasjonen drar ut, mener han.

Både Norwegian og SAS har bedt den norske regjeringen kommer med tiltakspakker for luftfarten, der lånekapital blir stilt til rådighet slik at selskapene får penger til å drives gjennom krisen.

Lik flysmart24.no på Facebook