Hadde god trafikkvekst – så kom tilbakeslaget

Grundig rengjøring av flykabinene hjelper ikke, nå daler flytrafikken i USA. Foto: Soutwest Airlines

Verdens flyselskaper forsøker på alle måter å finne grunnlag for å øke sin rutevirksomhet. Fly på bakken påfører dem bare utgifter, det er først når de kommer på vingene igjen at inntektene kan komme.

Amerikanske flyselskaper har – takket være bl.a en direkte pengeinnsprøytning på 25 milliarder dollar i krisehjelp fra staten – så langt klart seg uten de mest dramatiske utslag.

Brått slutt

Pengene har hjulpet, og selskapene har de senere ukene og månedene også kunnet glede seg over en jevn passasjervekst – om enn med svært mye lavere passasjertall enn i fjor. Alt pekte lenge riktig vei.

Nå er vekstkurven slutt. Covid 19-smitten er kraftig økende i det amerikanske samfunnet. Dette har truffet flyselskapene som en knyttneve fordi folk reduserer sin flyaktivitet. De melder om en trafikksvikt på 4 prosent den siste uken, skriver Aviation Week.

Dette er den første nedgangen amerikanske flyselskaper har merket siden midten av april. Dette skaper alvorlig bekymring spesielt for de store selskapene som American Airlines, Southewst Airlines, Delta Ai Lines og United Airlines.

Stupte

Trafikken i USA stupte noe senere enn ellers i industrien, det skjedde i mai mens Europa fikk smellen allerede i mars. I mai var USA-trafikken ned med 95 prosent, et voldsomt tilbakeslag.

Siden den gang har imidlertid trafikken vokst jevnt og trutt, men siste uke kom tilbakeslaget med 4 prosent fall.

Den dempede etterspørselen har fått umiddelbare konsekvenser. Flere selskaper har allerede dratt ned på kapasiteten som var planlagt satt inn senere i juli og i august.

Vil fly igjen

Lysten til å satse er imidlertid fortsatt tilstede på det innenlandske markedet. American har, tross det siste tilbakeslaget, ambisjoner om å operere 62 prosent av rutene det hadde i fjor, mens United vil ha i gang 47 prosent av rutene og Delta legger seg på 36 prosent.

Pengehjelpen fra staten har hjulpet selskapene med å unngå konkurs, men til gjengjeld har de måttet forplikte seg til å ikke si opp noen ansatte før 30. september.

Lik flysmart24.no på Facebook

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles