Boeing-fly sjekkes – rust kan gi motorstans

Både SAS og Norwegian har parkert mange av sine Boeing 737-fly under korona-krisen. Her på Oslo Lufthavn. Foto: Avinor

Korona-krisen har ført til at tusenvis av fly har blitt stående på bakken og ikke blitt teknisk sjekket så ofte som de ville ha blitt om de var i normal trafikk. Det skaper nå utfordringer for bl.a. Boeings arbeidshest, Boeing 737-modellen, der det nå er sendt ut en nødordre om ekstra sjekk.

Det amerikanske luftfartstilsynet, Federal Aviation Authorities (FAA) har ifølge nyhetsbyåret AP gitt beskjed til flyselskaper om å sjekke en bestemt komponent i motorene for rust. Dette skjer etter flere tilfeller der den ene motoren har stanset på Boeing 737-fly mens de har vært i luften.

SAS og Norwegian har flytypen

Både SAS og Norwegian har fly av denne typen, og hos Norwegian bekrefter presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson overfor flysmart24 at noen av selskapets fly skal sjekkes for dette forholdet. Ordren omfatter fly som ikke har vært i bruk på en stund, FAA har satt grensen til sju dager. Norwegian har et 20-talls Boeing i trafikk nå.

– Som alle andre flyselskaper holder vi oss til flymyndighetenes direktiv og anbefalinger. Dette vedlikeholdsdirektivet berører ikke våre fly som er i operasjon nå etter som de aldri står på bakken mer enn sju dager. Det gjelder derimot våre andre 737 NG (new generation. red. anm.) som har stått parkert i mer enn sju dager, skriver Holmberg Jacobsson i en epost.

Flyr bare i Norge

SAS har ikke besvart flysmart24s henvendelse om saken, men vil måtte gjennomføre samme sjekk som Norwegian. SAS har fortsatt mange Boeing 737-fly i trafikk. Disse flyr for det meste på det norske markedet, siden selskapet nå er i ferd med å bytte kortdistanseflåten sin fra Boeing til Airbus A320-fly.

FAA frykter flere tilfeller der rust i ventilene kan gjøre at motoren stanser, og at det ikke er mulig å få den i gang igjen. Mareritt-scenarioet er at begge motorene stanser. Boeing-fabrikken bekrefter at fly som har blitt stående på bakken i lang tid på grunn av korona-krisen er ekstra utsatt for den aktuelle rustdannelsen.

Motor stanset

Motorstansen har bl.a. rammet et fly fra selskapet Alaska Airlines som opplevde motorstans på en flyvning den 15. juli. Flyet landet uten problemer.

Andre av de store amerikanske selskapene som United Airlines, Delta Air Lines og Soutwest Airlines, har ifølge AP sagt at deres fly av den aktuelle typen nå skal gjennomgå den nødvendige sjekk.

Boeing 737-flyet er verdens mest solgte passasjerfly med over 10 000 fly, og har vist seg å være en driftssikker arbeidshest for mange flyselskap og er laget i mange nye utgaver. De rusttilfellene som nå er oppdaget gjelder versjonen Boeing 737 NG, og omfatter med det ikke skandaleflyet 737 Max.

Lik flysmart24.no på Facebook

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles