Da pandemien satte det meste av verdens flyflåte på bakken, var mange av Europas flyanalytikere klare i sin dom: Det kom til å bli kraftige prishopp på flybilletter når korona-krisen var over.
Så langt er konklusjonen denne: Analytikerne kunne ikke ta mer feil. Flybillettene, både i Norge og ut i Europa, har ikke vært så billige som i dag på svært lenge, selv om flyselskapene flyr stadig mer som før pandemien.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir er en av dem som har holdt muligheten for massive billigsalg åpen. Han er ikke overrasket over de lave prisene:
Vil koste selskapene
– Flyselskapene har to alternativer når sommer høysesongen er over. Enten å redusere kapasiteten eller fortsette med lave priser for å holde etterspørselen oppe. Nå velges lave priser-strategien av de fleste, for å unngå å sette kapasitet på bakken. Det er kostbart. Hva dette koster får vi se når regnskapene deres for tredje og etter hvert fjerde kvartal kommer. Da ligger det an til at inntektene blir svakere enn forventet, sier Elnæs til flysmart24.
Frem til da nærmest kaster flyselskaper billetter etter folk:
En Polen-tur fra Gardermoen koster for eksempel nå under femtilappen. Fra Sandefjord til Gdansk eller Riga koster det 79 kroner. Legger du på 30 kroner, er det nok for en billett til London.
Flyr økte konkurransen
Flysmart24 har sjekket prisnivået på flybilletter i tiden fremover. For å ta norsk innenriks først:
Her er prisnivået nå generelt betydelig lavere enn da SAS og Norwegian var alene.
Det nye norske flyselskapet, Flyr, har sørget for økt konkurranse og har klart å kjøre prisene til bunns. Om ikke like lavt som da det ungarske Wizz Air kastet seg inn på norsk innenriks, men ikke langt unna.
En flytur til Tromsø koster nå bare 350 kroner én vei med Flyr, mens Norwegian ligger marginalt over med 399 kroner per strekning.
Ut i Europa
Innen Sør-Norge – fra Oslo til Bergen, Trondheim og etter hvert Stavanger, er en helt vanlig billett nå nede i 339 kroner hos Flyr, mens Norwegian ligger 10 kroner over.
Nordmenn trenger heller ikke vrenge pengeboken for å komme seg ut i Europa.
I likhet med situasjonen på norsk innenriks er det lavprisselskapene som sørger for at de lave prisene har fortsatt også etter at den verste delen av pandemien er lagt bak oss.
Også her byr Flyr på lave billettpriser:
Fra Oslo til Malaga og Alicante koster de billigste billettene 362 kroner, mens Norwegian tar fra 399 kroner på de samme strekningene.
Sol-turer
Så, til Paris blir prisen hos Flyr fra 292 kroner én vei i slutten av oktober, mens Norwegian opererer med 429 kroner som laveste pris, men bare én dag i denne måneden. Ellers er 529 kroner laveste pris utover førvinteren.
Barcelona er ennå ikke på Flyrs rutekart. Der ligger Norwegian nå på en pris på 519 kroner som det laveste.
Her konkurrerer det på direkteavganger med SAS og det spanske lavprisselskapet Vueling.
SAS har 699 kroner som laveste pris, mens Vueling ligger på 396 kroner, med avganger fra november.
Under hundrelappen
Wizz Air og Ryanair flyr fra Oslo og Sandefjord til en rekke steder i det østlige Europa faktisk for under 50-lappen. Fra Gardermoen til eksempelvis Katowice koster laveste billett nå 49 kroner med Ryanair.
Til Wien koster det 99 kroner, da med Wizz Air.
Ryanair-sjef Michael O’Leary har bestemt seg for å få i gang reisingen igjen, og bruker det gamle og vellykkede knepet med billige billetter.
Det vises, også fra Oslo Lufthavn og Torp Sandefjord Lufthavn. Her pøser selskapet nå ut billetter til London Stansted for ned i 96 kroner én vei fra Gardermoen, og 109 kroner fra Torp.
Må ta toget
Til andre populære reisemål er det heller ikke direkte drepende prisnivå:
Fra Torp til Manchester er prisen nå 109 kroner én vei. Billig for de som skal over Nordsjøen i høst for å følge Ole Gunnar Solskjær og Cristiano Ronaldo.
Til Milano er det 109 kroners-billetter nå, men da med det tillegget at man lander på Bergamo-flyplassen og bruker en times tid med tog inn til Milano.
PS: Prisene ble funnet lørdag 9. oktober. Prisene er dynamiske og kan forandre seg raskt.