Norwegian-sjefen reddet selskapet – så fikk han sparken

For få uker siden smite Jacob Schram (t.v.) sammen med Geir Karlsen etter at de hadde reddet Norwegian. Nå er Schram fjernet fra jobben. Foto: Bo Mathisen

Jacob Schram ble for kort tid siden hyllet etter å ha ledet Norwegian ut av sin verste krise noen gang. I dag, mandag, melder selskapets styre at han har fått sparken og må gå på dagen.

Det er ikke bekreftet hvilken konflikt med styret i Norwegian som ligger bak at Schram må ut av toppjobben.

Styrelederen er taus om dette mandag morgen. Det legges også merke til at han heller ikke takker Schram for jobben han har gjort med å lede selskapet ut av konkurs-trusselen.

Inn kommer hans nestkommanderende i den kritiske perioden, finansdirektør Geir Karlsen. De to jobbet sammen med redningsplanen, som sies å ha vært mest Karlsens prosjekt.

– Vi vil se et mer aggressivt Norwegian med Geir Karlsen i toppjobben, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.

Fikk sparken søndag

– Prosessen med å finne en ny finansdirektør vil begynne umiddelbart, heter det i en overraskende pressemelding mandag morgen.

Styret skriver også at det forsøkte å forhandle ned Schrams etterlønn i forhold til krisen i luftfarten, men at styret ikke lyktes i dette.

Schram ble avsatt av styret søndag, men det ble først kjent i dag morges.

Styret i Norwegian er helt fersk, og beslutningen om å fjerne Schram fra toppjobben er derfor en av de første det har foretatt.

I etterkant har det ikke kommet frem hva som var årsaken til at Schram fikk sparken. Mange peker imidlertid på at den nye sjefen, Geir Karlsen, har vært en sentral våpendrager for Norwegians nye storeier, John Fredriksen.

Store bonusutbetalinger til Schram og Karlsen, samtidig som pengene har fosset ut av selskapet, har også ført til mye kritikk mot selskapet.

«Tøffest for SAS»

Elnæs sier at den nye ledelsen i Norwegian vil bli tøffest utfordring for SAS, og ikke det nye norske flyselskapet Flyr:

– SAS er og har alltid vært hovedkonkurrenten til Norwegian. Det vil forsterke seg fremover, tror jeg, ettersom det forventes av forretningsmarkedet vil svekke seg og ferie- og fritidsmarkedet styrke seg. Dermed må SAS omstille seg til et marked hvor Norwegian allerede er meget godt posisjonert, spesielt i Norge, sier Elnæs.

Hos SAS er man ikke veldig bekymret over den nye Norwegian-ledelsen:

– SAS har for tiden svært gode salgstall og vi gleder oss over at vi står godt rustet for en ny virkelighet i luftfarten. I SAS ønsker vi velkommen konkurranse på like vilkår, og benytter anledningen til å ønske Geir Karlsen lykke til i sin nye stilling, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til flysmart24.

Ville ikke kutte etterlønn

Selskapet har omtalt prosessen slik:

«Styret i Norwegian besluttet den 20. juni å avslutte Jacob Schrams periode som konsernsjef. Schrams ansettelseskontrakt, signert i 2019, gjør ham berettiget til ni måneders oppsigelsestid. Han vil støtte styret på heltid i oppsigelsestiden, til 31. mars 2022. Han vil inntil da motta sin nåværende lønn, og deretter vil et 15-måneders sluttvederlag gis i månedlige utbetalinger, som spesifisert i ansettelseskontrakten fra 20. november 2019. Styret har forsøkt å redusere sluttvederlaget for å gjenspeile utfordringene luftfarten står overfor, men lyktes ikke å komme til enighet om dette.»

Begynte i krise, så ble det verre

Jacob Schram tiltrådte som konsernsjef i Norwegian i januar 2020. Da var selskapet i alvorlig økonomisk trøbbel, og hadde måttet kutte en god del i sin rutesatsing.

Dette skjedde etter at hans forgjenger og grunnleggeren av selskapet, Bjørn Kjos, gjennom flere år hadde pumpet opp driften ved å øke rutenettet og satsingen utenfor Norge.

Schram hadde ikke sittet lenge i sjefsstolen før verden ble rammet av korona, og det meste av norsk og internasjonal luftfart ble satt på bakken. Gjennom en dramatisk prosess klarte Schram og Karlsen å redde selskapet gjennom å kutte i gjeld og få inn frisk kapital.

Takker ikke Schram

Når alt ligger klart til å satse på ny frisk med seks milliarder kroner i ny kapital, blir Schram så fjernet.

Ved slike anledninger er det vanlig at avtroppende konsernsjef uansett årsak blir takket for den jobben han har gjort for selskapet. Det skjer ikke denne gangen.

Selskapets nye styreleder, Svein Harald Øygard, begrenser seg til å skryte av den nye sjefen:

– Nå som reiserestriksjonene er i ferd med å lette, er Norwegian klar til å tilby kundene våre tusenvis av flyvninger i Norden og Europa. I tillegg vil selskapet iverksette ytterligere tiltak for å styrke posisjonen som lavpris-flyselskap og for å sikre en bærekraftig lønnsomhet fremover. Geir er den ideelle konsernsjefen til å lede dette arbeidet, sier Øygard i pressemeldingen.