Norwegian Air Shuttle og Norse Atlantic Airways finner sammen. De to selskapene inngår nå et samarbeid som vil forenkle reiser med de to selskapene.
Dermed skjer det som mange bransjefolk hadde ventet på, at de to selskapene ville komme til å samarbeide mellom Norwegians Europa-nett og det interkontinentale rutenettet som Norse Atlantic vil tilby.
Samarbeidet vil også omfatte flyselskapene EasyJet i Storbritannia og Spirit Airlines i USA, og gi tilgang til 600 ulike rutemuligheter.
Ifølge Norse Atlantics sjef er selskapet i samtaler med andre flyselskapspartnere. Disse vil snart blir med i det nye samarbeidet.
Sjekke inn på nytt
– Denne avtalen er en vinn-vinn for kundene og for Norwegian, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en pressemelding torsdag morgen.
Det nye samarbeidet gjør det mulig for kundene å bestille videreforbindelser i rutenettet til begge selskapene i Europa og USA i én og samme transaksjon.
For kundene betyr at de kan reise i Norge med Norwegian, og videre til USA med Norse Atlantic, i en og samme bestilling.
Det er imidlertid verdt å merke seg at dette ikke dreier seg om såkalte interlining-billetter som overfører bl.a. bagasje for reisende mellom selskapene.
De som skal sette sammen reiser med for eksempel Norwegian og Norse må sjekke seg selv og bagasjen inn på nytt når de skifter fra det ene selskapet til det andre. Derfor operer Norse med en minimum transfertid på 2,5 timer når man benytter seg av det nye tilbudet.
Ifølge Norse vil avtalen fungere slik at reisende som mister en forbindelsesflyvning, vil bli overført til neste tilgjengelige flyvning.
Også inn i Norge
Karlsen ser likevel gevinst med avtalen:
– For kundene er dette en god nyhet fordi dette knytter våre flyreiser i Europa sammen med Norse sine destinasjoner til og fra USA. Plattformen finner gode videreforbindelser og sikrer reiseruten. Samtidig er målet å få flere kunder som flyr langdistanse inn vårt rutenett, sier Karlsen.
Samarbeidet innebærer også en forenkling for de som reiser med Norse fra utlandet og skal videre inn i Norge fra Oslo Lufthavn.
For Norwegian betyr det at flyvninger i Norge, Norden og Europa knyttes til destinasjoner i USA, og motsatt at destinasjoner i USA knyttes til Norwegians rutenettverk i Europa.
Bygger seg opp
Søk er tilgjengelig allerede i dag men reisene kan bestilles først fra og med september.
Norse Atlantic Airways, der bl.a. Norwegian-gründer Bjørn Kjos er en av investorene, bygger seg nå opp interkontinentalt med ruter fra flere flyplasser i Europa. Det er basert på lavpris langdistanse, og bruker samme flytype som Norwegian gjorde på sine langruter – Boeing 787 Dreamliner.
Selskapet har allerede startet og ruter fra Oslo til New York, Fort Lauderdale og Orlando i Florida, og skal også i gang med flyvninger til Los Angeles.
To andre markeder
Senere skal selskapet i gang med flyvinger fra London Gatwick, Berlin og Paris.
I tillegg til Norwegian skal Norse også inn i et tilsvarende samarbeid med Europas nest største lavprisselskap, britiske EasyJet. Det er en gigant på samme flyplass i London som Norse skal bruke, Gatwick.
EasyJet vil så kunne mate inn reisende til Norse sine fly fra London.
Samarbeidet omfatter også Sprit Airlines, et lavprisselskap med base i Florida og som er en heftig oppkjøpskandidat for tiden.
Spirit Airlines vil kunne fly Norse sine passasjerer fra destinasjonene Norse har i USA til andre reisemål i USA, og inn i Karibia.