«Regel mer enn unntak at bagasjen ikke kommer frem»

Du kom frem til reisemålet, men bagasjen kom ikke med samme fly. En dårlig start på ferieturen for mange denne sommeren. Foto: Shutterstock

Bagasjeproblemene som har preget noen av Europas store flyplasser denne someren, er på ingen måte er over.

Skal du planlegge en flyreise og finner de beste prisene på fly med mellomlanding lenger sør i Europa, kan det fort skape trøbbel. Bagasjetrøbbel.

Skadeforebygger  Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind sier at de som har valgt mellomlanding må ta høyde for at de kan oppleve å lande på reisemålet uten at bagasjen kommer samtidig.

Klart råd

– Det virke som at det nesten er regelen mer enn unntaket at bagasjen din ikke kommer frem, sier Hofstad-Nielsen.

Kommunikasjonssjef Simen Rudi i selskapet har et klart råd til nordmenn som nå skal legge ut på utenlandsreiser:

– Vi har mange bagasjesaker i Amsterdam. Vi vil ikke advare folk mot å mellomlande på denne flyplassen. For de som ikke har bestilt reise til årets sommerferie ennå, kan det imidlertid være smart å se på andre alternativer, sier Rudi til flysmart24.

Advarsel om bagasje

En annen flyplass som har vært en av problem-lufthavnene denne sommeren, er London Heathrow. Også på tyske flyplasser har man vært nødt til å ta hånd om flere tusen kofferter som ikke kom frem som planlagt.

Fremtind har siste uken sendt ut en advarsel til nordmenn om at stadig flere nordmenn opplever å få en dårlig start på ferien fordi bagasjen ikke kommer med samme fly som dem.

Selskapet oppgir at det har registrert en tredobling av slike saker i sommer. Dette målt mot 2018 og 2019 som var de siste normalårene før pandemien.

Ved siden av ved mellomlanding registrerer selskapet mange saker med forsinket bagasje i Kroatia, Italia og Tyrkia.

Husk registrering

Hofstad-Nielsen ber folk om å merke bagasjen godt med id-merker, og ellers passe på at muligheten for å plassere ting i håndbagasjen er utnyttet fullt ut.

– Her pakker du det viktigste, som medisiner og verdisaker – og litt tøy som gjør at du klarer deg noen dager, sier hun.

Skulle du være så uheldig at bagasjen blir forsinket eller borte ber hun reisende skaffe en PIR-rapport, som er en filreferanse knyttet til bagasjen din.

På flyplassen

– Denne får du tak i bagasjehallen, eller så sender flyselskapet deg et skjema på mail eller SMS. Du bør alltid sjekke at du har fylt ut eller mottatt PIR-rapport før du forlater flyplassen, sier Hofstad-Nielsen.

Hos forsikrings-selskapene er vilkårene for å få erstatning ved forsinket bagasje noe ulik.

Hos Fremtind gjelder regelen om reiseforsikringen dekker utgifter til nødvendige ting som klær og toalettsaker, hvis bagasjen er forsinket mer enn fire timer.