Norwegian har i dag presentert et overskudd på 1,2 milliarder kroner. Det skjer etter et billettsalg før sommerferien med noen av de høyeste billettprisene vi har sett i det norske flymarkedet.
Dessuten en tilbakebetaling på over 2 milliarder norske kroner fra flyfabrikken Boeing.
Overskuddet dreier seg om månedene april, mai og juni. Norwegian skriver at resultatet er preget av høy etterspørsel. Prisøkningen på flybilletter har vært en av driverne bak den rekordaktige prisstigningen Norge har opplevd dette året.
Høye utgifter
Det gode resultatet for Norwegian er dessuten preget av at selskapet har tilbakeført et beløp på 2 099 millioner kroner fra Boeing som det forskuddsbetalte for nye fly, men som ikke har blitt levert. Det dreier seg om Boeing 737 Max 8-fly.
Dette beløpet er avgjørende for at Norwegian kan bokføre overskuddet siste kvartal.
Norwegian har, som alle sine konkurrenter, hatt større utgifter til drivstoff på grunn av de økte oljeprisene.
Andre kvartal er tradisjonelt et av de to beste kvartalene for flyselskapene. Det er verdt å merke seg at de ferske tallene ikke inkluderer perioden da SAS-pilotene streiket. Det var i juli.
Godt salg fremover
Konsernsjef Geir Karlsen er fornøyd med kvartalet, og ser optimistisk frem mot høsten:
– Når vi nå ser fremover, er Norwegian godt posisjonert til å forbli et ledende nordisk flyselskap. Bestillingene av flybilletter frem mot høstferien er oppløftende, sier han.
For den kommende vinterperioden vil Norwegian benytte seg av fleksibiliteten som ligger i «power-by-the-hour»-avtaler, som betyr at selskapet kun betaler når flyene er i bruk.