I dag er det nøyaktig 20 år siden Norwegian tok av for første gang som lavprisselskap. Når flyekspertene i dag skal vurdere selskapets fremtid, er det med en optimistisk konklusjon og stor tro på selskapet også i årene som kommer.
– Framtiden ser lys ut, sier den svenske flyanalytikeren, Jan Ohlsson.
– Norwegian har vært et ubetinget positivt bidrag til norsk og internasjonal luftfart, sier professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen.
«Skal være glad for Kjos»
Flysmart24 har bedt de to om å vurdere den norske lavprisjubilanten på dagen 20 år siden gründer Bjørn Kjos startet sitt luftfartseventyr. Han brøt monopolsituasjonen som SAS da hadde.
Takket være forbud mot bonusopptjening på norsk innenriks og en avtale med staten om å være foretrukket selskap, kunne Kjos gå i gang. Første avgang var til Bergen, med et selskap som da bare hadde tre fly.
– At Kjos valgte å satse skal vi alle være glade for – selv om det har vært en humpete reise. Nasjonalt fikk SAS en konkurrent som presset dem til innovasjoner for lavere kostnader og bedre markedstilbud, sier Andreassen og legger til:
Har gjort SAS bedre
– På samme måte som Norwegian presset SAS til å bli bedre gjennom innovasjoner, er Norwegian avhengig av at SAS kan gjøre dem bedre gjennom effektiv og rettferdig konkurranse. Det er derfor i alles interesse at Norwegian – og SAS – opplever nye 20 år i luften, sier han.
Jan Ohlsson er en av Sveriges mest erfarne flyanalytikere og blir ofte brukt av svensk tv og svenske aviser.
Han sier han har stor tro på at den prosessen Norwegian gikk gjennom i forbindelse med pandemien, med kraftig ned-eskalering og sakte gjenoppbygging vil bli positivt:
Nordens ledende lavprisselskap
– Med mellom 75 og 85 fly vil de fortsatt forbli Nordens ledende lavprisselskap. Kanskje med flere regionale non-stop nedover Europa, sier Ohlsson.
Norwegian satser nå stadig bredere, og bygger opp igjen noen av sine baser i utlandet igjen. Det har skjedd i Sverige, der selskapet nå satser tungt på ruter ut i Europa samt på noen innlandsruter.
– I dag er Norwegian noe undervurdert i Sverige. De forsto aldri hvilken fantastisk jobb som ble gjort i gjenoppbyggingen og hvilket solid fundament Norwegian nå står på. Men det vil bli bedre forstått når SAS har gått gjennom sitt trolig svært turbulente kapittel 11. Med økt dansk innflytelse vil det gi Norwegian nye muligheter til å øke trafikken fra Sverige, sier Ohlsson.
Kundene er tilbake
Andreassen konstaterer at kundene er tilbake etter en vanskelig periode under den to år lange pandemien, og han har stor tro på at Norwegians nye konsernsjef – Geir Karlsen – har tatt grep som styrer Norwegian inn i en tryggere fremtid:
– Geir Karlsen har vært en person av dimensjoner for Norwegian. Både som finansdirektør i gjeldsoppryddingen, refinansieringen, nedsalg av kapasitet, og som konsernsjef med oppbyggingen av selskapet ved å konsentrere seg om nære markeder. Samarbeidet med det nystartede Norse Atlantic for transatlantiske reiser er pt perfekt og gir Karlsen tid til å bygge et finansielt og markedsmessig solid selskap i Norge, Scandinavia, og Europa, sier Andreassen.
Norwegian hadde uflaks
Han mener Norwegian også hadde uflaks da selskapet kastet seg inn på markedet for oversjøiske langflyvinger.
Langdistanseflyene hadde USA, Sør-Amerika og Asia som mål, men denne satsingen ble avviklet under rekonstruksjonen av selskapet.
Tor W. Andreassen (t.v.) og Jan Ohlsson
Foto: NHH/Privat
– Det var en rekke uheldige omstendigheter utenfor Norwegian sin kontroll som skapte problemer for dem. For eksempel problemer med fagforeninger i USA, at de ble nektet flyvninger over Russland hvor SAS kunne fly, at splitter nye langdistansefly – Dreamlinerne – ble stående på bakken. Når inntektene ikke kom eller kom senere enn planlagt, måtte det lede til en finansiell krise i et selskap som var rigget for vekst, mener professoren.
Ohlsson håper Norwegian holder seg avventende til å gjenta forsøket med langruter:
– Langdistanse til lav pris er fortsatt et vanskelig regnestykke og usikkert. Asia vil i lang tid fortsette å få svært forlengede flytider og USA får kjempekonkurranse. Jeg håper de ikke gjør det, med mindre SAS rygger mer ut, selvfølgelig, sier Ohlsson.