Mange flyselskap melder inn solide økonomiske resultater på rekke og rad nå etter en overraskende høy reiseaktivitet i høst og vinter. Men, flyanalytiker tror ikke folks reiselyst vil holde seg så høy som tilfellet er nå.
For flyselskapene har de høye prisene og den store reiseaktiviteten gitt solide påfyll på konto. Alle spådommer om fallende etterspørsel har vært feil. Så langt.
Nå kan det inntre en forandring, tror flyekspert:
– Det er grenser for hvor lenge reiselysten kan oppheve den økonomiske tyngdekraften i Europa, mener sjefanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank i en fersk rapport.
Holde høye priser
Den store reiseaktiviteten har gledet flyselskapene. De har nå lagt bak seg den perioden i året da overskuddet skal sikres.
De fleste selskapene har lyktes med å bygge opp kapitalbeholdningen, mener Pedersen.
Det har skjedd fordi den store reisinteressen har gjort at selskapene har kunnet fortsette å holde de høye prisene fra i sommer også i høst, inn i slutten av året og utover vinteren.
Men:
– Det vil ikke vare, tror Pedersen.
Disse periodene blir billigere
Spesielt tror han det kommer til å bli behov for å kutte prisene utenom de store høytidene for å få fylt flyene.
– Vi forventer en fortsatt høy reiselyst i ferieperiodene og ganske høye billettpriser i disse periodene i 2023. Tiden utenom ferieperiodene blir en helt annen og med mange billige flyreiser, skriver Pedersen i analysen som flysmart24 har fått.
Den som vil følge ekspertens råd bør derfor sikte seg inn på feriereiser utenom de verste toppene, som i vinter og vår vil bli vinterferien, påske- og pinseutfarten.
Presset økonomi
Han skriver at han er forbauset over at reiselysten har fortsatt å holde seg høyt, tross det økende presset på folks privatøkonomi.
«De høye billettprisene vil ikke vare»
Jacob Pedersen. Foto: Sydbank
Fordi selskapene ikke pøser inn mye mer kapasitet i markedet, vil et begrenset tilbud gjøre at selskapene fortsatt kan holde prisene høyt også utover i 2023, mener Jacob Pedersen.
Han tror imidlertid at flyselskapene forbereder seg på en viss utflating i etterspørselen, og han skriver at «de ikke er overivrige» i sine planer om å sette inn mer kapasitet fra våren av.»
Det ville vært normalt hvis analysen gikk ut på fortsatt vekst.
Hurtige kutt
Det er slett ikke sikkert at det slår til for flyselskapenes del.
Han mener flyselskapene vil være klar med hurtige kutt i tilbudet hvis etterspørselen skulle svikte.
– Hvis en forestående resesjon i Europa treffer ønsket om å reise med samme kraft som «normalt», så frykter vi at forhåpningene om fortsatt billettprisøkninger knuses, mener Pedersen.