Fikk ikke lounge på billetten – ville ha pengene tilbake

Dette er lounge-tilbudet SAS-passasjerer ikke lenger får fordi selskapet har sagt opp kontrakten med loungeselskapet. Her tilbys det behagelige møbler å slappe av i, og servering av mat og drikke. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Klagene over produktet reisende opplever når de kjøper billett på SAS Plus, fortsetter. Nå har Transportklagenemnda måttet ta stilling i enda en sak der reisende har krevd erstatning etter å ha reist på den dyrere klassen hos SAS.

SAS Plus er selskapets «business-produkt» innen Europa. Selv om det ikke er bedre sittekomfort enn ellers i flyet, får man på Plus adgang til fast track og lounge på mange flyplasser, servering av mat og drikke om bord pluss prioritert ombordstigning.

Dette hadde gruppen på tre tre reisende gledet seg til da de reiste fra Las Palmas til Oslo, og hadde kjøpt en SAS Plus Smart. Det er den rimeligste billettvarianten «foran gardinen.»

Fikk ikke lounge

Det ble en skikkelig nedtur, ifølge de tre.

De fikk ikke tilgang til fast track, og forklarte at det tilbudet ikke fantes på flyplassen. Derfor måtte de stå i den vanlige passasjerkøen.

De fikk heller ikke tilgang til lounge på flyplassen. Ikke fordi det ikke fins en lounge, men fordi SAS – for å spare – har sagt opp avtalen med denne loungen for mange år siden.

Her kan man sitte i opptil tre timer før avgang i rolige omgivelser. Her er det gratis varm og kald mat, og drikke med eller uten alkohol. For de som har adgang på billetten.

Fra loungen på flyplassen i Las Palmas får flysmart24 opplyst at passasjerer med selskapene Iberia, Air Europa, Air Baltic, Air France, British Airways, Brussels Airlines, Condor, Finnair, Lufthansa, T.A.P og Edelweiss har tilgang til lounge hvis de har dette inkludert i billetten.

For liten mat

De var også misfornøyd med serveringen om bord. De opplyste i sin klage at de kun fikk en porsjon kald mat, og én drikke. Det, ble de forklart, skyldtes at de hadde tatt med for lite mat om bord.

Alt i alt var det produktet de fikk ikke det de hadde betalt for, mente de.

Derfor krevde de mellomlegget mellom det økonomiklasse-produktet SAS Go de mente de fikk, og prisen for Plus-billettene, tilbake. Det utgjorde rundt 2 500 kroner.

Dette kravet sa SAS nei til. SAS viste til at lounge er inkludert i billetten de stedene dersom det er tilgjengelig. På flyplassen i Las Palmas har SAS altså ikke noe lounge-tilbud i dag.

SAS: Ikke godt nok

Maten de fikk om bord, var i henhold til det de hadde betalt for, selv om passasjerene ikke var fornøyd.

SAS innrømmet imidlertid i sitt svar at det gruppen hadde opplevd av Plus-reisen, ikke svarte til de forventninger kunder skal kunne ha til reiser i denne prisklassen og ikke det SAS ønsker å gi til sine kunder.

– SAS har vært i kontakt med leder i den ansvarlige avdelingen og videreformidlet klagers opplevelse. SAS kan forstå klagers forespørsel om refusjon, men kan ikke imøtekomme denne, skrev SAS i sitt svar.

Konklusjonen i nemnda var ikke opplagt, og den har delt seg i et flertall og et mindretall.

Flertallet avgjorde

Flertallet har falt ned på at de reisende ikke har krav på erstatning, og viser til at det ikke kan gis noen erstatning for at det ikke fins lounge eller fast track når dette ikke er et tilbud SAS har på flyplassen.

Når gjelder maten, mener flertallet at Plus-billettens tilbud om fri mat menes at det man får ikke skal betales for. Ikke at man skal kunne spise gjennom hele flyturen.

Mindretallet mente at kundene hadde krav på kompensasjon.

Dette fordi det på det tidspunktet billetten kjøpt også ble forespeilet at de blant annet skulle få tjenestene fast track og lounge. Det var ikke tatt forbehold om tilgjengelighet.