Det irske lavprisselskapet Ryanair har klare vekstambisjoner i Skandinavia. Det gjelder Sverige og Danmark, men Europas største lavprisselskap bremser ned i Norge.
Både i Danmark og nå også i Sverige har Ryanair lagt et løp som viser at selskapet akter å slåss hardere mot både SAS og Norwegian. I Norge er det bare Oslo og Sandefjord igjen etter at selskapet har lagt ned sine ruter fra Haugesund:
– Ryanair har, i likhet med Flyr og Wizz Air, fått problemer i Norge. Dere har nok det mest nasjonalistiske markedet av landene i Skandinavia, sier den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson til flysmart24.
Massiv satsing
Det som skjer er dette:
I Sverige har Ryanair allerede etablert seg med en voksende virksomhet og vil i sommer fly 45 ruter fra hovedflyplassen Arlanda. Det øker også antall frekvenser på rutene, og også antall basefly fra fem til seks.
I Danmark har selskapet inngått sin første tariffavtale for piloter og kabinpersonell, og har dermed lagt grunnlag for en stor satsing på fra København og Billund. I alt 70 ruter skal flys i sommer fra nabolandet i sør.
I Norge er tilstedeværelsen atskillig mindre. Selskapet har stadig sine tre ruter fra Oslo Lufthavn, og skal etter planen fly 13 ruter fra flyplassen selskapet alltid har satset mest på i Norge, Torp Sandefjord Lufthavn. Rutene fra Haugesund er stanset.
Merket seg Wizz’ skjebne
Når Ryanair ser på Norge tror Ohlsson at selskapet ikke bare har konkurransen fra Norwegian og SAS i fokus.
Det har også merket seg hvor negativt Wizz Air ble møtt i Norge. Det måtte gi opp etter få måneder, og hadde i hele denne tiden blitt møtt av massiv kritikk og blitt påført store tap.
Ohlsson peker også på at Ryanair nok har merket seg at heller ikke et populært selskap som Flyr klarte konkurransen.
– Norge har også som kjent besværlige fagforeninger og kommuner som boikottet Wizz Air. Ryanair er følsomme for dette, sier Ohlsson.
Ikke lett å komme inn i Norge
Ohlsson tror nordmenn flest og i større grad enn svenskene holder seg til nasjonale flyselskaper i stedet for utenlandske konkurrenter.
Dette gjør det vanskeligere å komme inn i det norske markedet eller for eksempel i Sverige, mener han:
– Jeg tror nordmenn har en viss preferanse for Norwegian, Widerøe og Norse Atlantic. Og så er dere litt blinde for viktigheten av konkurranse. Se for eksempel på situasjonen innen dagligvarer. Ta Lidl tilbake Norge og problemet er løst. Det er slik du bør tenke på flyreiser også. Svenskene er nådeløst liberale der, sier Ohlsson.
Flere selskap
Den svenske analytikeren peker på at ved siden av Ryanair og Wizz, er det flere ekspanderende selskaper i Europa og Skandinavia.
«Dere er litt blinde for viktigheten av konkurranse»
Jan Ohlsson. Foto: Privat
Han peker på lavprisaktører som Eurowings, eid av Lufthansa-gruppen, og Transavia som har eiere som Air France-KLM i ryggen. Dessuten spanske Vueling, som har samme eier som British Airways og Iberia.
– Jeg tror også Norge kommer etter. Kanskje om et år, selv om dere nok har det mest nasjonalistiske markedet av landene i Skandinavia. Men hvis SAS ikke skulle klare det, så setter Norwegian selvfølgelig opp prisene og da har Ryanair fortsatt råd til å underby og fortsatt tjene penger i Norge, sier Ohlsson.