SAS må leie inn fly for å sikre årets sommertrafikk

SAS er i ferd med å sluttføre en avtale om innleie av ett eller to langdistansefly fra portugisiske Hifly. Det skal bidra til å sikre årets sommertrafikk. Foto: HiFly

Flyselskaper flest får til tider behov for å hente inn ekstra flykapasitet for å avvikle sine ruteprogram. I fjor var det Norwegian som leide inn fly for å klare sommertrafikken. I år gjør SAS det samme.

Derfor kan de som skal reise med SAS i vår og sommer, oppleve at det ikke står SAS malt på flykroppen når de går om bord.

For å sikre at sommertrafikken skal kunne avvikles slik rutene er satt opp, vil SAS få hjelp fra eksterne flyselskap.

Den siste avtalen som er i ferd med å bli inngått er innleie av langdistansefly fra det portugisiske flyselskapet HiFly.

Overgangsperiode

–  I en bransje med store sesongsvingninger er det normal praksis å bruke partnere til å hjelpe til i høysesongene. Det løser vi ved å leie inn flere eksterne leverandører i en overgangsperiode mens vi trener og rekrutterer flere crew til SAS, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.

Hos Norwegian er det ikke aktuelt å leie inn ekstra flykapasitet, i alle fall ikke så langt:

– Nei, på nåværende tidspunkt har vi ikke planer om innleie til sommeren, opplyser kommunikasjonssjef Andreas Hjørnholm i Norwegian som for kort tid siden inngikk avtale om å overta seks Boeing 737 Max-fly fra konkursrammede Flyr.

Skal kunne fly med SAS

Hos SAS sier Sund at selskapet har et ekstraordinært behov nå som SAS er på vei opp i luften igjen etter pandemien.

– Det handler om å bidra til at et økende antall kunder fortsatt skal kunne reise med SAS selv når etterspørselen er stor, sier Sund.  

For SAS dreier det seg om mange fly som alle skal inn på såkalt wetlease-kontrakter. Det betyr at flyene vil operere som SAS- fly med SK-kode på billetten, men der det innleide selskapet flyr og stiller med både fly og mannskap.

To av de innleide selskapene, danske Jettime og latviske Air Baltic, er allerede i full sving.

De som reiser mellom Oslo og Riga med SAS vil fly med Air Baltic som operer tre Airbus A220-fly for SAS.

Stepper inn

De som reiser på Europa-ruter, bl.a. til polske byer som Gdansk via København vil kunne oppleve å fly med et dansk selskap som heter Jettime, som stepper inn når SAS har behov. De skal fly på mer permanent basis i sommertiden.

Jettime skal operere med med fly av typen Boeing 737-800, en flytype som for øvrig er på vei ut av SAS.

To nye avtaler om innleie av fly er klar og i ferd med å bli klar:

Den ene gjelder åtte fly fra det latviske flyselskapet SmartLynx, av typen Airbus A320. Dette er et selskap som ikke er ukjent i Norge, men har vært innleid tidligere av bl.a. Norwegian.

Langdistanse-fly

Den andre leieavtalen er ennå ikke i boks, men dreier seg om fly fra det portugisiske selskapet HiFly. Det dreier seg om fly av typen Airbus A330, og skal brukes på langdistanserutene og de blir trolig basert i København.

– Vi er i samtaler med HiFly og kommer trolig til å signere en avtale for 1-2 fly i nær fremtid. Vi kan komme tilbake med detaljer først når eventuell kontrakt er signert, sier Sund.

De flyene det dreier seg om har to klasser – business og økonomi. Dermed vil det ikke være mulig å tilby det oppgraderte SAS-produktet SAS Plus på disse flyene.

Mange ukjente

I fjor måtte Norwegian ha hjelp utenfra for å kunne overholde flyprogrammet i fjor sommer.

Det førte til at mange utenlandske flyselskap måtte hentes inn, og som fløy nordmenn til ulike destinasjoner i Europa.

Det dreide seg om flyselskap som Heston, Airhub, AlbaStar, Trade Air, Enter Air, Air Seven og Jettime. Sistnevnte er det SAS som bruker i sommer.