Gruppen på fem nordmenn hadde gledet seg til å reise til sol og varme i Spania, og så frem til en hyggelig flytur med Norwegian hvor hele gruppen satt samlet.
Slik ble det ikke.
Da de skulle reise fra Oslo til Alicante, oppdaget de at de slett ikke fikk de setene de hadde reservert. Gruppen var spredt rundt om i kabinen. Ingen av dem satt ved siden av hverandre, slik de hadde bestilt.
Etter flyturesatte de derfor frem krav om erstatning for den uventede reiseopplevelsen, noe Norwegian avviste. Det dreide seg om 500 kroner.
Foran i flyet
Fordi kravet ble avvist, gikk de videre med saken til flyklagenemnda som nå har avgitt uttalelse i tvisten mellom Norwegian og de fem passasjerene.
Turen gikk i sommer.
Reisefølget ønsket å sitte sammen om bord på flyet, og de medreisende hadde bestilt seteplasser helt foran i flyet hvor det var god benplass og mulighet for å legge ned setet. En av dem ville sitte godt fordi vedkommende hadde ryggproblemer.
Da gruppen skulle reise oppdaget de at fire av setene gitt til noen andre. De reisende fikk forklart at dette var på grunn av et flybytte.
«Solgte setene to ganger»
Klager mente likevel han skulle fått de setene han bestilte, og påpekte at Norwegian med dette hadde solgt disse plassene to ganger. De fire andre personene i reisefølget ble spredt rundt i flyet.
Klager krevde derfor kroner 500 i erstatning for tapt seteplass, eller minimum kroner 299 fordi dette var prisen på setereservasjon som han ikke fikk.
Norwegian beklaget i sitt svar til flyklagenemnda at de fire ikke fikk sitte sammen uten ekstra benplass. Selskapet ga uttrykk for at de forsto at dette opplevdes frustrerende å få tildelt andre seter enn de gruppen hadde bestilt.
Derfor setebytte
– Enkelte ganger må flyselskapet flytte passasjerer til andre seter om bord. Eksempler på dette kan være en kansellering av avgangen hvor man blir overført til et nytt fly, ved flybytte rett før avgang, eller av hensyn til passasjerer med spesielle behov, skrev Norwegian.
Gruppen hadde bestilt flex-billetter der gratis setevalg var inkludert, og derfor mente Norwegian at det ikke var grunnlag for å kreve refusjon av dette.
Selskapet valgte imidlertid å gi en form for plaster på såret, og tilbød dem 1 000 cashpoints samlet som de kunne bruke til senere reiser. Dette tilsvarer en verdi på 200 kroner hver.
Delte seg
Flyklagenemnda delte seg i to da saken skulle avgjøres.
Representantene for forbrukerne mente Norwegian hadde plikt på seg til å betale tilbake pengene de fire måtte ut med for å få sitte i setene foran i flyet. De mener prisen for dette burde settes til den prisen som Norwegian normalt ville ta for en slik setereservasjon – 299 kroner.
Bransjerepresentantene mente på sin side at det ikke var grunnlag for prisavslag. Dette fordi formålet med en flex-billett er å få fleksibilitet med hensyn til endring eller avbestilling av reisen, ikke at setereservasjon er inkludert.
Ingen rettslig mangel
Nemndas leder ble derfor tungen på vektskålen som avgjorde saken, og støttet bransjerepresentantene men innrømmet at det var lett å forstå skuffelsen de reisende opplevde.
Men:
– Skuffelse utgjør ikke en rettslig mangel. Nemndas leder legger særlig vekt på at det ikke synes å være betalt ekstra for setereservasjonen, at avviket uansett er av begrenset betydning, og at det er vanskelig å se at forholdet har påvirket billettkjøpet, konkluderer lederen.