Det å være tilkoblet nettet under en flyreise og i over 30 000 fots høyde, har etter hvert blitt en selvfølge for norske flyreisende. Både SAS og Norwegian tilbyr nett-tilkopling fra flysetet.
Nå satser Norwegian nytt, og skal installere et raskere nett i sine fly. Det vil ifølge Norwegian selv bidra til en bedre kundeopplevelse om bord der reisende vil få et mer stabilt, raskere og pålitelig nett.
Nå gjør Norwegian det også klart at nyvinningen ikke skal koste mer for brukerne:
– Nei, per i dag har vi ingen planer om å endre på gjeldene tilbud, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian til flysmart24.
Ekstra inntekt
Det å tilby wifi om bord er ikke bare fordi det er et behov hos de reisende.
Flyselskap verden over leter med lys og lykte etter tilbud som kan bringe mer klingende mynt i kassen, i tillegg til selve billettprisen.
Salg av seteplass, bagasje og måltider om bord er slike ekstrainntekter, som på luftfartens eget vokabular kalles for «ancillery revenue.»
Det er her også wifi-tilbudet kommer inn og har også blitt en viktig inntektskilde. Nå skal også kvaliteten på dette tilbudet bli bedre hos det norske lavprisselskapet.
Tyve ganger raskere
I en pressemelding fra Norwegian heter det at det vil satse på en ny teknologi, som det første selskapet utenfor Nord-Amerika.
Norwegian har valgt å fortsette samarbeidet med selskapet Anuvu som leverandør av wifi for hele flyflåten.
Teknologien vil gjøre det mulig å surfe på nettet, strømme og laste ned innhold fra internett opptil tyve ganger raskere enn tidligere. I tillegg øker båndbredden slik at ti ganger så mange kan benytte internett samtidig uten at dette påvirker kvaliteten.
– Vi er svært spent på fortsettelsen og samarbeidet med Anuvu. I takt med at vi i løpet av det neste året begynner å installere den nye wifi-løsningen på våre fly vil brukeropplevelsen forbedres merkbart, sier Christoffer Sundby, konserndirektør for marked og kundeservice.
Viktig tilbud
Han forteller at selskapet jobber kontinuerlig med å utvikle og tilpasse selskapets service-tilbud for å imøtekomme kundenes ønsker og forventninger.
– Et stabilt og raskt internett er svært viktig for mange av våre kunder, og har derfor høy prioritet hos oss, sier Christoffer Sundby, konserndirektør for marked og kundeservice, sier Sundby.
Tidligere kunne reisende med Norwegian surfe gratis mens flyet befant seg underveis, men det er noen år siden selskapet begrenset frisurfingen til 15 minutter. Ingen av Norwegians billett-typer har wifi inkludert i billettprisen.
Ulike alternativer
Hyggen Skari sier at denne praksisen skal fortsette, også når Norwegian får nytt og bedre utstyr:
– Alle våre kunder kan surfe gratis i 15 minutter med en begrenset internetthastighet. For de som ønsker å være tilkoblet wifi i lengre tid tilbyr vi alternativer for dette for hele eller deler av flyreisen mot betaling. Prisen for dette kan variere ut ifra det wifi-alternativet som kunden selv velger å benytte seg av, sier hun til flysmart24.
Anuvus teknologi skal installeres i hvert enkelt fly og arbeidet med dette gjøres gradvis over de neste årene. Selskapet mener at tilgang til et raskt og stabilt wifi-nett ikke bare gir de reisende en bedre opplevelse om bord. Det vil samtidig gi kabinbesetningen nye og forbedrede muligheter til dialog med kolleger og kontaktpunkter på flyplassene.