Vanligvis er det de store og kjente ruteflyselskapene som får oppmerksomhet når de tar i bruk nye og mer moderne fly.
Denne gangen er det godt nytt for norske og andre skandinaviske charterferie-gjester.
Etter lang ventetid skal Ving nå ta i bruk det første splitter nye og moderne langdistanseflyet på sine avganger til sol og varme.
Premiereflyvning til charter-hovedøy
Første avgang er på lørdag. Og passende nok er premiereflyvingen med passasjerer til et av charterhistoriens viktigste reisemål – Mallorca.
– Vi har gledet oss i mange måneder til å ønske det nyeste medlemmet av Sunclass-familiens flåte velkommen, sier administrerende direktør i Sunclass Airlines, Valdemar Warburg.
Det nye flyet er den mest moderne utgaven av storflyet Airbus A330-900neo, og har plass til 385 passasjerer.
Erstatte gamle fly
De tre nokstavene neo står for «new engine options» som betyr at det kan fly lenger enn de nåværende A330-flyene, og har lavere forbruk av drivstoff.
Det fabrikknye flyet er det første av i alt tre flymaskiner av denne typen, og skal etter hvert erstatte de aldrende Airbus A330-flyene som Sunclass har i sin flåte.
Artikkelen fortsetter under bildet
I vinter skal det nye og store flyet sørge for at pakketurister fra Danmark, Norge og Sverige kan fly til destinasjoner som Gran Canaria, Thailand, Den dominikanske republikk og Kapp Verde for å nyte sol og varme.
Ifølge setekartene som Sunclass presenterer på sine nettsider skal flyet operere med tre klasser – premium, plus og økonomi – på de lengste flyvingene, til Thailand og Aruba.
Så er det to klasser – plus og økonomi – til Kanariøyene og Cap Verde, og kun økonomiklasse til bl.a. Mallorca.
Flyet er innredet med åtte seter i bredden.
Flere egne fly
Eier er Sunclass Airlines som inngår i Nordic Leisure Travel Group, som selger reiser fra Danmark, Sverige, Norge og Finland.
I gruppen inngår reisearrangørene Spies, Ving Sverige, Ving Norge, Globetrotter og Tjæreborg.
Med det nye flyet får Ving enda mer flyhjelp fra «eget» flyselskap, etter å ha måttet leie inn en god del flykapasitet så langt i år. Det har skapt misnøye hos noen.
Det splitter nye flyet skal på vingene lørdag 17. juni fra Stockholm til Mallorca, og med danske gjester er det 26. juni fra København til Kypros. Senere skal det også fly norske gjester.
Artikkelen fortsetter under bildet
Flyet er selskapets første i den såkalte neo-serien fra Airbus, som innen utgangen av 2030 skal erstatte hele dagens flåte av Sunclass Airlines.
Nye og mindre fly
– Det vil være en stor oppgradering at vi nå kan betjene våre chartergjester med enda et kraftig flyprodukt. Det i en enda stillere, mer komfortabel og ikke minst CO2-reduserende versjon, sier Warburg.
Det nye flyet er imidlertid ikke det eneste nye som skjer på flyfronten hos Sunclass:
Selskapet skal også bytte ut noen av sine mindre Airbus A321-fly. Allerede til høsten får selskapet to nye fly i A321-serien med plass til 215 passasjerer.