Norwegian overtar rute fra SAS – blir eneste selskap

Norwegian blir igjen eneste aktør på ruten mellom Oslo og Bardufoss fra nyttår. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har gjenvunnet anbudet om å fly for Forsvaret i Norge og Norden. Det innebærer at SAS forsvinner på ruten mellom Oslo og Bardufoss, og at Norwegian overtar fra 1. januar.

Da blir Norwegian eneste direkteaktør på denne ruten. Den er ikke lønnsom for andre hvis de ikke også får frakte Forsvarets personell.

Forsvarskontrakten er en av de største flyavtalene i Norge.

For fire år

I denne anbudskonkurransen har Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) valgt Norwegian som sin leverandør av flyreiser de neste fire årene.

Norwegian vil nå gjeninnføre direkteruten fra Oslo til Bardufoss med 17 ukentlige avganger, og fly Oslo til Lakselv med to ukentlige avganger.

Som en del av avtalen vil selskapet også tilby direkterute fra Oslo til Kirkenes hele året.

Avtalen har en totalverdi på om lag én milliard kroner og omfatter rundt 250 000 reiser årlig for ansatte i Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Forsvarsmateriell.

Widerøe og Bergen

Forsvarskontrakten trer i kraft fra første kvartal i 2024, og gjelder for fire år. Kontrakten omfatter Norwegians rutenett i Norge og Norden og har en estimert totalverdi på cirka én milliard kroner.

Så har selskapet Norwegian har gjort avtale om å kjøpe, Widerøe, vunnet en annen del av anbudet for Forsvaret. Det gjelder innlandsreiser med hovedvekt på Bergen som utgangspunkt og internt i Nord-Norge.

Med oppstart 1. februar 2024 har Forsvaret og Widerøe blitt enige om et tilbud til forsvarsansatte som skal fly mellom destinasjoner i den delen av «pakken» som Widerøe har ansvaret for.