Norse fortsetter oppturen – sliter med punktligheten

Sjefen for Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, er fornøyd med sommerens drift av selskapet. Foto: Norse Atlantic

Den solide veksten for det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways fortsetter. For første gang har selskaper passert 100 000 reisende på en måned, og det med svært god margin.

Telleapparatet for juni måned stanset på Norse 150 621 reisende. Det er en økning på 55 prosent på bare én måned.

Det er bare én side ved driften som selskapet fortsatt har problemer med.

Sjefen fornøyd

Selskapets toppsjef og hovedeier, Bjørn Tore Larsen, gleder seg likevel over passasjertilstrømmingen:

– Disse tallene viser en tydelig etterspørselen etter langdistanse lavprisreiser og suksess for vårt rutetilbud i sommer. Jeg er spesielt stolt av at vi har klart å operere alle planlagte flyvninger for tredje måned på rad, sier Larsen.

Det er ikke bare antall reisende som fortsetter å øke.

Ni av ti seter solgt

Også fyllingsgraden, altså hvor stor andel av det totale antall seter til salgs, øker også. I forrige måned var dette på 83 prosent.

I juli økte det til 85 prosent, noe som betyr at det satt betalende passasjerer i ni av ti seter om bord.

Det er femte måned på rad at selskapet har registrert en økning i fyllingsgrad.

Økt tilbud

Det skjer i en situasjon der selskapet kaster økt kapasitet ut i markedet. Norse Atlantic Airways hadde totalt 524 flyvninger i juli. Deter en økning på 173 flyvninger sammenlignet med måneden før.

Det eneste tallet i julipresentasjonen som ikke er tilfredsstillende for selskapet er punktligheten, evnen til å holde flyene i rute.

Selskapet oppgir at den for juli var på 62,5 prosent. Det er et tall som selskapet ikke er glad for. Det er meget lavt, og et forhold som også rammer publikum.

Mange forsinkelser

I klartekst betyr det at bare seks av ti fly ankom i rute til sine destinasjoner.

– Fallet i punktlighet observert i juli skyldes vær og overbelastning på flyplasser. Punktlighet er viktig for vårt flyselskap og passasjerer. Vår forpliktelse til å holde høy punktlighet er fortsatt en topp prioritet, sier kommunikasjonssjef i Norse, Christina Carare, til flysmart24.

Forsinkelse i luftfarten måles slik at et fly blir ansett å være i rute selv om det forlater flyplassen eller lander på ankomstflyplassen innen 15 minutter etter rutetiden.

Trøsten for selskapet er at ruteopplegget ble fulgt, og at selskapet opererte 100 prosent av ruteflyvningene for tredje måned på rad.