Det nasjonale finske flyselskapet Finnair flyr i medvind, og kunne nylig feire at det igjen hadde passert en million passasjerer på en måned.
Nå tar selskapet et nytt løft, og setter inn sine nye langdistansefly – Airbus A350 – på ruter som normalt ikke opereres med denne flystørrelsen.
Når Finnair setter inn «tyngre skyts» med A350 til Kanariøyene dreier det seg om en flytype som er så stor at den så å si utelukkende brukes på de interkontinentale rutene til Asia og Midtøsten.
Få fornøyelsen
Vanligvis brukes et kort- og mellomdistansefly, A321, på rutene til de spanske ferieøyene.
Nå skal imidlertid feriefolket som skal til havet utenfor Vest-Afrika for å finne sol og varme, få fornøyelsen av å fly med den store og populære flytypen. Den har opptil 336 seter, med adgang til å kjøpe seg plass på business class.
Det gjelder konkret ruter fra Helsingfors til Kanariøyene. Det gjelder rutene til Las Palmas på Gran Canaria og til naboøya Tenerife.
Det er selskapets A350XWB – bokstavene står for «extra wide body – ekstra stor flykropp» som skal brukes på rutene fra den finske hovedstaden.
Super-kjendis
Til Gran Canaria og Tenerife skal avgangene gå fra slutten av september og oktober. Enkelte dager vil også et annet storfly brukes, Airbus A330 300.
Finnair er slett ikke ukjent med flytypen A350. Faktisk var selskapet lanseringskunde for A350 da flytypen kom på vingene i 2015. Det er en direkte konkurrent ti Boeings 787 Dreamliner.
Flyet har blitt meget populært blant reisende som følge av lite støy, rommelig kabin og god passasjerkomfort. Det ble tatt imot som en superstjerne da Finnair var på lanseringsturné med det første flyet, bl.a. til Oslo Lufthavn.